
Kijk eens wat een mooi lijstje: Opel Ampera, Citroën DS5, Fiat Panda, Range
Rover Evoque, Ford Focus, VW up! én onze nieuwe Yaris! De organisatie van de Auto van het
Jaar verkiezing heeft vanochtend de shortlist bekend gemaakt van
modellen die in aanmerking komen voor de titel “Car of the Year 2012″.
Waarom de Yaris wel (en een aantal van zijn concurrenten niet) is opgenomen,
wordt door de organisatie zo uitgelegd: “Yaris has been one of the smallest
B-segment models in overall length; good feature when compactness counted
primarily. It keeps on being so with 3.89 m, for the rest of competitors have
grown so much, that new Yaris can still come closer to the minimum poise, room
and cargo space that turn an urban model into an occasional all-around car. In
that route, Yaris has lost the sliding rear bench, but cabin is reasonably
spacious and functional. Ride and aural comfort are about adequate. Aided by
well updated engines, aerodynamics and some weight saving, the small Toyota is
fuel-efficient and more pleasant to use than before, suggesting durability and
very low running costs. Then the 1.5 Hybrid version will come with outstanding
emissions, but at a premium price.”
Maken we een kans? Nou, we beschouwen onszelf als een goede outsider. De
Ampera gooit vast hoge ogen, maar is van binnen nauwelijks groter dan onze Yaris terwijl ‘ie wel 4
maal zoveel kost. De Citroen DS5 heeft een betoverend design en kan worden
geleverd als hybride diesel, maar die is prijzig én vervuilend. De Fiat Panda is een vooral een prima evolutie van de vorige Panda. De Range Rover Evoque is een pronkstuk maar de markt voor terreinauto’s is niet al te
groot. De Ford Focus is opnieuw een klapje beter dan de vorige generatie, maar
verder geen
revolutionaire auto. En de up! is een leuk karretje, maar vreselijk duur als je kijkt waar je ervoor krijgt.
Dus waarom zou onze Yaris dan geen kans maken om de titel nog eens in de wacht te slepen? Okay, hij is wellicht niet zo
spannend als bijvoorbeeld de DS5 en Evoque. Maar de Yaris is wel ontzettend
betrouwbaar, zéér scherp geprijsd, heeft bergen binnenruimte en is behept met
een uitstekend onderstel, een paar mooie motoren en een royale
standaarduitrusting. De champagne toch maar koud zetten, dan?
bron: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen