
Via Autozine.nl > Wat is de beste plek om de nieuwe Toyota Yaris als eerste te zien? De fabriek natuurlijk, want dichter bij de bron kan niet! Daar stonden, in een tijdelijk decor in een achteraf ruimte, de twee allereerste exemplaren te glimmen voor de pers. Proefrijden mocht nog niet, maar uitgebreid proefzitten, fotograferen en alle nieuwe voorzieningen proberen wel.
Toyota is een Japans merk, maar de Yaris wordt in het noord-Franse Onnaing gefabriceerd. Meestal zijn pottenkijkers daar niet welkom, maar op dit moment wordt de productielijn aangepast om de Yaris te kunnen maken.
Eenmaal in de fabriek valt nog iets op: Toyota gebruikt veel minder robots dan andere merken om auto’s te bouwen. Toyota komt terug van de volledige automatisering en is tegenwoordig van mening dat mensen veelzijdiger en daarom uiteindelijk goedkoper zijn. Bovendien kan een robot geen fouten opmerken, terwijl de medewerkers van Toyota continu meedenken om het productieproces (of het product!) te verbeteren.
Ook heel bijzonder is dat deze fabriek geen afval produceert: letterlijk alles wordt gerecycled. Een groot deel van de benodigde elektriciteit is afkomstig van een enorm zonnepaneel, dat de zijwand van een hele fabriekshal siert. Het benodigde (koel)water wordt deels gewonnen uit regenwater.
Techniek
Geheel volgens de laatste trend staan ook bij de Yaris een laag verbruik en dus een lage uitstoot centraal. Desondanks heeft Toyota kans gezien om de motoren sterker en de auto groter te maken dan voorheen. Het lagere verbruik is te danken aan gewichtsreductie. Alhoewel de Yaris zich niet van nieuwe of bijzondere techniek bedient, zijn de bestaande motoren wel op alle punten verfijnd.
Midden 2012 wordt een Yaris met hybride-aandrijving verwacht. Wanneer de Yaris eind september of begin oktober bij de dealer staat, zijn alleen conventionele benzine- en dieselmotoren beschikbaar.
Zo is de Yaris leverbaar met een verbeterde versie van de 1.0 liter driecilinder krachtbron die ook is terug te vinden in de Aygo en iQ. Dankzij het lage verbruik van 1 op 20.8 en de bijbehorende CO2-uitstoot van 110 gram per kilometer komt de Yaris in aanmerking voor belastingvoordeel (geen BPM, geen wegenbelasting en 14% bijtelling voor zakelijke rijders).
Naast de 1.0 liter motor, zijn ook een 1.3 liter viercilinder en een 1.4 liter dieselmotor beschikbaar. Alhoewel ook deze motoren keurige verbruikscijfers noteren, komen ze niet in aanmerking voor belastingvrijstelling. De viercilinder motoren zijn te koppelen aan een CVT versnellingsbak, die zich ook als handgeschakelde zeventraps automaat kan gedragen.
Ruimte
De nieuwe Yaris is 10 cm langer dan de vorige generatie. Volgens de vormgever is hiervoor gekozen omdat een langere auto een eleganter silhouet heeft. Bovendien betekent een langere wielbasis meer rust op de lange afstand.
Het belangrijkste argument is echter dat de klant om meer binnenruimte vroeg. De tien extra centimeters komen vooral de ruimte op de achterbank ten goede. Zelfs met een lange bestuurder voorin, resteert achterin nog voldoende hoofd- en beenruimte voor volwassenen. De voorstoelen zijn lekker groot en bieden dankzij een goede pasvorm voldoende zijdelingse steun. De bestuurder zit daarom niet “op” de auto, maar er in.
Ook de bagageruimte is een stuk groter dan voorheen. Bovendien is de Yaris voorzien van een variabele laadvloer. Naar keuze is maximale ruimte (347 liter) beschikbaar, maar moet de bagage wel over een forse drempel worden getild. Als alternatief kan de laadvloer worden verhoogd, maar hiermee neemt de kofferruimte iets af. Om de bagageruimte te vergroten, volstaat het om de rugleuning van de achterbank op te klappen; het uitnemen van hoofdsteunen of wegklappen van de zitting is niet nodig.
Uitrusting
De derde generatie van de Yaris biedt niet alleen meer binnenruimte dan voorheen, het uitrustingsniveau is rijker dan ooit tevoren. Veiligheidsvoorzieningen zoals VSC (Vehicle Stability Control) en tractiecontrole zijn voortaan standaard. Ook wordt de Yaris geleverd met knie-airbag.
Zoals gebruikelijk bij Toyota is de afwerking prima, maar op dit punt is de stap vooruit gering. Het dashboard is “opgeruimd”, maar veel minder origineel vormgegeven dan voorheen. De gebruikte materialen zien er goed uit, maar voelen als goedkoop plastic. De deuren vallen met een solide geluid dicht, maar de Yaris voelt niet zo solide en is niet zo fraai afgewerkt als de kleinere Toyota iQ.
Iedere nieuwe Yaris is voorzien van een aanraakgevoelig kleurenscherm (“Toyota Touch”) in het dashboard. Hiermee worden de radio/CD-speler, de zeer uitgebreide boordcomputer en de achteruitrijcamera (vanaf “Aspiration” niveau) bediend. Deze laatste is geen overbodige luxe: door de massieve balk tussen de achterste zijruit en de achterruit is het zicht naar achteren matig. Optioneel kan een navigatiesysteem (“Touch & Go”) worden toegevoegd. Dit is later uit te breiden met “apps” die voor extra functionaliteit zorgen. Dankzij een goede plaatsing van de luidsprekers, klinkt het audiosysteem bijzonder goed (ruimtelijk en detailrijk) voor een auto in deze prijsklasse.
Wanneer wordt gekozen voor een luxe variant (“Executive” of “Dynamic”) biedt de kleine Yaris een uitrustingsniveau dat enkele jaren geleden alleen nog was voorbehouden aan grote zakenauto’s.
Conclusie
Een op de vier verkochte Toyota’s is een Yaris. Om dat succes te kunnen prolongeren, zal eind september een geheel nieuwe Yaris bij de dealer staan. In vergelijking met de twee voorgaande generaties, is deze derde Yaris veel minder eigenzinnig. De sympathieke uitstraling van weleer heeft plaats gemaakt voor een anoniem front. Ook slimme vindingen zoals drie (!) dashboardkastjes of holografische projectie van de snelheidsmeter zijn definitief verleden tijd.
In plaats daarvan richt de nieuwe Yaris zich nog meer op de klant die vooral kiest met het verstand en minder met het gevoel. Ondanks de compacte buitenmaten biedt de Yaris bovengemiddeld veel binnenruimte. De motoren zijn sterk en toch zuinig. Ongeacht de uitvoering, is het vooral het veiligheidsniveau zeer hoog.
Hoe de Yaris daadwerkelijk rijdt zal eind augustus blijken, dan is een eerste rijtest gepland.
Bron tekst en foto’s Autozine.nl
Meer over dit artikel ga naar de website van autozine.nl
Laat wat van je horen