Je merkt aan alles dat Toyota kosten noch moeite heeft gespaard voor de nieuwe Yaris GRMN. Het is een rasechte hot hatchback met zeer aansprekende ingrediënten.
GRMN staat voor sportiviteit
GRMN is een afkorting voor ‘GAZOO Racing Masters of the Nürburgring’. Voor Europa nog vrij nieuw, maar in Japan staat het begrip als een huis. GRMN staat voor sportiviteit. Nou, dat is de driedeursversie van de Yaris GRMN zeker.
Compressor
Kijk alleen al naar de krachtbron. Voorin lepelt Toyota een nieuw ontwikkelde 1,8 liter viercilinder benzinemotor mét compressor met een vermogen van méér dan 154 kW (210 pk). Het exacte vermogen maakt Toyota in een later stadium bekend. Het duurt immers nog tot begin 2018 tot de Yaris GRMN op de markt komt.
Sperdifferentieel
Dan is er nog meer goed nieuws, want Toyota installeert een Torsen gelimiteerd sperdifferentieel die zorgt voor efficiënte verdeling van het motorvermogen over de twee voorwielen en optimale tractie in bochten. We noemen ook even de verlaagde wielophanging, stijvere schokdempers, een grote stabilisatorstang én performance-remmen met grote geventileerde remschijven en vier zuigers per remklauw.
Lekker dik!
Je merkt het, de Yaris GRMN is een auto voor de liefhebbers. Om te benadrukken dat het gaat om een sportief model, kleedt Toyota de hot hatchback lekker dik aan. Niet alleen de kleuren van Toyota GAZOO Racing vallen op. Ook de 17-inch BBS-wielen, forse zwarte achterspoiler, sportievere bumpers, diffuser achter en de centraal geplaatste uitlaat vallen op.
GT86-stuurwiel
Kijk ook vooral even naar het interieur. Toyota installeert speciaal voor de Yaris GRMN ontwikkelde sportstoelen met veel zijdelingse steun. Dat weten we, omdat we in Genève even zijn gaan proefzitten. Het sportstuurwiel uit de GT86 (!) ligt erg goed in de hand.
Bron: www.autorai.nl
Laat wat van je horen