
Via blog.toyota.nl > Dat het ontwikkelen en test van een auto jaren in beslag neemt, weten de meesten van ons wel. Maar enig idee hoe lang het duurt voordat een fabriek in Valenciennes (Noord-Frankrijk) en de toeleveranciers helemaal klaar zijn om een nieuw model te bouwen? In het geval van de Yaris maar liefst drie jaar! Dat is zo’n twee keer langer dan gebruikelijk in de autobranche. Maar bij Toyota draait nou eenmaal alles om kwaliteit.
Bij het ontwerp en de ontwikkeling van een nieuw model worden de fabriek en de toeleveranciers zeer nauw betrokken. Niet alleen omdat de productielijn moet worden aangepast, maar ook omdat we vanaf het allereerste moment duidelijke afspraken willen maken over kwaliteit. Fouten en imperfecties worden uitgesloten. Ontwerpers, engineers, productspecialisten, productiespecialisten en toeleveranciers werken daarom als een hecht team samen. Het oorspronkelijke ontwerp werd daardoor op maar liefst 900 punten verbeterd en aangepast. Vooral onderhuids. Onze toeleveranciers kregen soms een punthoofd van de kwaliteitseisen, stelt Didier Leroy, President van Toyota Motor Europe. “Als je wilt weten hoe hoog de lat op het gebied van kwaliteit door ons wordt gelegd, zou je eens met hen moeten gaan praten…”
Het opbouwen van de nieuwe productielijn voor de nieuwe Toyota Yaris kostte zo’n 100 miljoen euro. Vanaf deze week wordt de productie van de derde generatie heel langzaam opgestart. De foto boven het bericht werd vandaag gemaakt. Het is het eerste exemplaar dat van de band rolde en wordt de komende tijd aan een hele rij inspecties onderworpen om te kijken hoe en waar de productie verder kan worden verbeterd. Straks, als de nieuwe Yaris op volle kracht wordt gebouwd, verlaten 790 auto’s per dag de fabriek: zo’n 270.000 per jaar.
Nog wat aardige weetjes:
- De geboorte van een Yaris neemt in totaal zo’n 14 uur in beslag.
- Om de Yaris in de juiste lakkleur te spuiten, worden 36 robots gebruikt.
- Een Yaris wordt tijdens en na de productie op 1.200 punten geïnspecteerd.
- Alle gebouwde Yarissen rijden eerst over een uitgebreid testparcours met slecht wegdek; ‘the Belgium road’ (Belgische weg) genoemd.
- De fabriek in Valenciennes gebruikt 240.000 kilo staal per dag.
- Er werken 3.500 mensen in de Yaris fabriek.
- De fabriek is 170.000 vierkante meter groot.
- In de hal waar het metaal in een vorm wordt geslagen, trilt de vloer onafgebroken door het dreunen van de huizenhoge persmachines.
- Al het afval uit de fabriek wordt op het terrein zelf volledig gerecycled.
- Er verlaat geen afval het terrein, alles wordt hergebruikt.
- Een zeer groot deel van de energie wordt door de fabriek zelf opgewekt door een immens zonnepaneel.
- De fabriek vangt regenwater op en gebruikt dat bij de productie.
- Het bij de productie van de Yaris gebruikte water wordt volledig gezuiverd en gerecycled.
Bron, tekst en foto’s blog.toyota.nl
Laat wat van je horen