
Via autoweek.nl> Wie wegenbelastingvrij in een Toyota Yaris wil rijden, hoeft niet te wachten op de komst van de hybride versie in 2012. De Yaris met 1,0-liter benzinemotor blijkt ook al vrijgesteld te zijn van motorrijtuigenbelasting en bpm.
Dat blijkt uit de officiële gegevens die we voortijdig in ons bezit hebben gekregen. De Yaris 1.0 heeft een vermogen van 69 pk en een maximumkoppel van 93 Nm. Ondanks het ontbreken van een start-stopsysteem is de gemiddelde CO2-uitstoot van deze Yaris 1.0 110 g/km en dat betekent de felbegeerde wegenbelastingvrije status. Leaserijders vallen in de categorie van 14 procent bijtelling.
Wie meer kracht wil, kan terecht bij de Yaris 1.3. Die heeft een vermogen van 99 pk en 125 Nm koppel tot z’n beschikking. Met handbak en start-stopsysteem is de CO2-uitstoot 119 g/km. Zonder start-stop is dit 123 g/km. Met Multidrive S CVT-automaat is dit respectievelijk 114 en 118 g/km. In alle gevallen is dat boven de grens van 110 g/km, dus de bezitters van een Yaris 1.3 moeten gewoon wegenbelasting betalen.
Dat geldt ook voor de dieselversie, de 1.4 D-4D. Deze 90 pk en 205 Nm sterke turbodiesel heeft met handbak namelijk een CO2-uitstoot van 103 g/km en met zestraps Multimode automaat is dit 105 g/km. Allebei deze waarden liggen boven de grens van 95 g/km en dus ontvangen dieselende Yarisrijders elk kwartaal gewoon post uit Apeldoorn.
Voorbode toekomstige Toyota’s
De nieuwe Yaris is 3.885 millimeter lang, ofwel 100 millimeter langer dan het vorige model. De wielbasis groeit 50 millimeter. De auto is 1.695 millimeter breed, wat precies gelijk is aan de waarde van voorheen. De Yaris is 20 millimeter lager: 1,51 meter. De bagageruimte heeft een inhoud van 286 liter, wat een stijging van 12 liter ten opzichte van nu betekent.
Let vooral op het design van het front van de Yaris: toekomstige Toyota’s krijgen soortgelijke voorkanten met een grotere onderste grille dan voorheen. De Cw-waarde is 0,287, volgens Toyota de beste waarde in het B-segment. Verfrissend in deze tijden van steeds forsere A- en C-stijlen: het Japanse merk heeft zowel het zicht naar voren als schuin naar achteren verbeterd. Toyota brengt de Yaris met de keuze uit tien lakkleuren en 15- of 16-inch wielen.
Binnenin valt op dat het dashboard meer op de bestuurder is gericht. Toyota heeft extra werk gemaakt van de kwaliteit van de materialen (belooft Toyota). Het instrumentenpaneel zit nu weer op de conventionele plek: achter het stuurwiel, dus. De bestuurdersstoel kan voortaan 60 millimeter in de hoogte worden versteld, 15 millimeter meer dan voorheen.
Toyota onthult de conventionele versies van de Yaris op de IAA in Frankfurt in september. De Yaris Hybrid komt in 2012.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen