
Het zal voor kopers van de Toyota Verso-S, die vanaf 19 februari bij de dealers staat, absoluut geen dilemma worden om de motorisering van hun autootje te gaan bepalen. Keuze is er namelijk niet. Het Japanse ruimtewondertje krijgt de beschikking over één viercilinder benzinemotor en dat is de 1,3 liter VVT-i met 99 pk.
Nu is er voor de mini-MPV van het Japanse merk wel een dieselkrachtbronnetje beschikbaar, maar importeur Louwman & Parqui verwacht dermate weinig interesse voor die zelfontsteker (die bovendien ’aan de prijs’ zou worden) dat men het voor de Nederlandse markt voorlopig alleen op de benzineversie houdt. We kennen die vierpitter al uit de Toyota Urban Cruiser, waarin hij een fractie beter presteert dan in de 1055 kilo wegende Verso-S. Die laatste toevoeging staat dan ook duidelijk niet voor ’sport’, maar eerder voor ’smal en slim’, want de ruimte in de auto is indrukwekkend. Zowel achter het dashboard als achterin heb je heel behoorlijk zitplek. De bagageruimte is ook mooi variabel en varieert van 429 tot maximaal 1388 liter indien de achterbankleuning (60:40) wordt neergeklapt. Verder zijn er vele opbergvakjes en bekerhouders. TopsnelheidMet z’n 1.3-motor accelereert de 3,99 meter lange, 1,70 meter brede en 1,60 meter hoge Japanner in 13,3 seconden naar 100 km/u. Verder wordt er een topsnelheid opgegeven van 170 km/u. Nette prestaties waar je echter niet onmiddellijk van op tilt slaat. Standaard heeft de auto een zesversnellingsbak (heel netjes!), maar kies je voor de versie met CVT (continu variabele transmissie) dan komt er nog een halve seconde bij en ligt de topsnelheid 5 kilometer lager. Beide versies hebben standaard een stop/startsysteem. De Verso met handbak heeft een opgegeven gemiddeld verbruik van 1 op 18,5, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 125 g/km. Voor de CVT-versie is dat 1 op 20 en 117 gram. Bij zakelijk gebruik geldt een bijtelling van 20%.Voor wat betreft het rijgedrag zet de Verso-S geen nieuwe maatstaven, maar doet hij keurig netjes wat er van hem wordt verwacht. De besturing is lekker soepel en ook het schakelen vergt geen zware inspanningen. De wegligging is gewoon goed, hoewel de koets in snel genomen bochten wel een ietsepietsie wil overhellen. Het interieur is keurig afgewerkt. Voor het brede dashboard is wel veel hard plastic gebruikt, maar hinderlijke kraakjes zijn niet te horen. Door de wat hogere zit achter het stuur is het uitzicht rondom zonder meer goed. Ook het in- en uitstappen gaat erg gemakkelijk. Tegen een meerprijs van 495 euro kan de Verso met een panoramadak worden uitgerust, waardoor de lichtinval enorm wordt. Er zijn drie uitrustingsniveaus voor de Verso-S, te weten Comfort, Aspiration en Dynamic. Standaard heeft elke uitvoering zeven airbags, 15 inch stalen wielen, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, ’Follow me home’-verlichting, radio/cd-speler, boordcomputer, ABS, stabiliteitssysteem/tractiecontrole en elektrische ramen vóór. De prijzen beginnen met 15.990 voor de 1.3 Comfort, terwijl de Aspiration Multidrive met continu variabele transmissie voor 19.395 wordt aangeboden. De Nederlandse importeur verwacht dit jaar ongeveer 2500 exemplaren van de Verso-S i ons land te kunnen verkopen.
Bron: autovisie.nl
wie weet iets over het ECHTE verbruik bij voornamelijk stadsverkeer?
Is “start-stop”uit te schakelen?
Wie weet iets over het reële verbruik bij voornamelijk stadsverkeer?
Jan