Via Toyota.nl: Rijd je een Verso-S (gebouwd tussen augustus 2010 en augustus 2011) of Yaris (juli 2011 tot maart 2012), dan gaan we een onderdeel van de stuurbekrachtigingsunit in jouw auto vervangen. Deze zogeheten ECU regelt de mate van stuurbekrachtiging van je auto. In zeldzame gevallen blijkt deze ECU een storing te kunnen geven. Daardoor kan het sturen bij lage snelheden merkbaar zwaarder gaan. Sturen blijft echter wél altijd mogelijk.
De storing kan ontstaan doordat tijdens het productieproces van de ECU in de genoemde periode, het relais dat in de regelaar is gemonteerd mogelijk niet op de juiste wijze is verwerkt.
Alleen merkbaar bij lage snelheden
Zoals gesteld is het probleem alleen duidelijk merkbaar bij lage snelheden. Buiten de bebouwde kom bouwt de bekrachtiging namelijk snel af. Hoe sneller je rijdt, hoe minder het systeem bekrachtigt. Daarom is het eventueel ontbreken van de assistentie op hogere snelheden niet of nauwelijks meer merkbaar.
Waarschuwing door zoemer en lampje
Bestuurders die te maken krijgen met een storing van de ECU, voelen op lage snelheid dat het sturen merkbaar zwaarder gaat. Ook wordt de bestuurder door een zoemer én een lampje op het dashboard geattendeerd op een probleem met de stuurbekrachtiging. Overkomt dit je, zet de auto dan aan de kant en bel Eurocare*.
Persoonlijk bericht voor eigenaren
Alle eigenaren van een betrokken auto krijgen van Toyota persoonlijk bericht over de vervolgstappen. Dat zal waarschijnlijk met een maand of twee zijn, als alle aanvullende informatie van de fabriek binnen is. Vanzelfsprekend neemt Toyota alle werkplaatskosten volledig voor haar rekening.
*Over Eurocare
Heb je de ‘pechhulpservice pas’ ontvangen vóór 01-01-2013?
Vanuit Nederland: 0800 – 020 37 23 (gratis)
Vanuit het buitenland: +31 26 355 33 22
Heb je de ‘pechhulpservice pas’ ontvangen ná 31-12-2012?
Vanuit Nederland: 0800 – 22 00 025
Vanuit het buitenland: +31 20 5929836
Bron: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen