Ook bussen met alternatieve aandrijving passen prima in de dienstregeling :
In Nederland worden veel elektrische bussen ingezet, in Londen rijden bussen op koffiedrab, in Bordeaux is er gekozen voor wijnresten en in de Pyreneeën gaan er bussen rijden met een brandstofcel. Het lijkt dus doodeenvoudig om de keuze te laten vallen op iets anders dan diesel. Maar tegelijkertijd is er niet een vorm van aandrijving die momenteel aan het winnen is. Er spreekt veel in het voordeel van elektrische aandrijving, maar voor de brandstofcel is veel te zeggen. Het voordeel van waterstof is het gebrek aan directe uitstoot en een aangename actieradius. Dat laatste is vooral bij bedrijfsvoertuigen cruciaal.
“De samenwerking is het bewijs dat waterstof vele praktische toepassingen kent met grote milieuvoordelen. We zijn ontzettend enthousiast over het vooruitzicht om de eerste bussen van Caetanobus in Europese steden te zien. Waterstofbussen hebben grote voordelen ten opzichte van andere zero emission-bussen, zoals een veel grotere actieradius en een korte tanktijd.”, aldus Johan van Zyl, topman van Toyota Motor Europe.
Bron: www.groen7.nl
Laat wat van je horen