Nieuwe waterstofauto Mirai van Toyota rijdt 650 kilometer op één tank

Nieuwe waterstofauto Mirai van Toyota rijdt 650 kilometer op één tank

Toyota presenteerde afgelopen week de nieuwe versie van de Mirai, de waterstofauto die in 2014 ten tonele verscheen. De nieuwe versie is in elk opzicht een verbetering, maar het meest in het oog springend is het efficientere brandstofsysteem. Nu kan de auto op een volle tank 650 kilometer rijden, waarmee het de duurste elektrische auto’s naar de kroon steekt.

Na zes jaar was het tijd voor een update van de Mirai. Het Japanse autobedrijf geldt als pionier in de waterstofmobiliteit, waardoor men reikhalzend uitkeek naar de nieuwe editie. Volgens een analyse van Fuel Cell Works stelt de wagen niet teleur; ‘in elk opzicht een verbetering van het oude model’, aldus de website.

Drie waterstoftanks

De Mirai weegt minder, is goedkoper en kan verder rijden. Toyota heeft geleerd van de Mirai uit 2014 en wist zo elk onderdeel beter te maken. Zo ligt de brandstofcel-stapel, die waterstof omzet in elektriciteit, nu voorin de auto, op dezelfde plek als een verbrandingsmotor. Er is een extra tank voor waterstof, waardoor er nu in totaal drie zijn. Samen kunnen de drie tanks 5,6 kilo waterstof opslaan. De tanks liggen in een t-vorm onderin de auto.

De herindeling van onderdelen zorgt voor een betere balans, waardoor de auto volgens Fuel Cell Worksprettiger rijdt. Het lagere gewicht zorgt, samen met een betere batterij, grotere brandstoftank en betere aerodynamica voor de grote range van de auto.

Omdat de markt zich ontwikkelde en onderdelen goedkoper werden is de nieuwe Mirai ook betaalbaarder. De oude Mirai kost ongeveer 80.000 euro, de nieuwe wordt volgens Toyota 15.000 euro goedkoper. De nieuwe generatie zal in 2021 bij dealers over de hele wereld verschijnen; in maart is hij in Nederland te koop.

Groene waterstof

Toyota loopt voorop met waterstofauto’s en zet met de nieuwe Mirai in op een toekomst waarin waterstof een rol speelt. De auto’s kunnen, net als benzinewagens, snel tanken en hebben bij het rijden geen uitstoot van fijnstof of stikstoffen. Sterker nog: de nieuwe auto heeft een luchtfilteringssysteem bij de brandstofcel, waardoor het schone lucht produceert. Maar om een waterstofauto echt groen te maken moet hij ook rijden op groen geproduceerde waterstof. Die is voorlopig nog te duur en te schaars om grootschalig beschikbaar te zijn, waardoor een waterstofauto op dit moment zelden fossielvrij is.

Bron: Fuel Cell Works | Beeld: Toyota

Bron: change.inc

Laat wat van je horen

*