Het duurt nog zeker tien tot twintig jaar voordat auto’s op waterstof net zo ingeburgerd zijn als de hybridemodellen vandaag de dag. Dat zegt Toyota-techneut Yoshikazu Tanaka. Toyota begon in 1998 met de eerste hybride modellen en 10 jaar later was de hybride niet meer weg te denken uit het straatbeeld. De waterstof is de volgende stap.
Carrosserievarianten
Volgens Tanaka zal Toyota over enkele jaren meerdere modellen op waterstof leveren. De Japanner noemt als voorbeelden een stationwagon, een hatchback, een SUV en een MPV. Welke er uiteindelijk komen, en in welke volgorde kan Tanaka nog niet verklappen. De waterstoftechniek ontwikkelt zich door en wordt steeds compacter. Volgens het Engelse AutoCar woog een brandstofcel in 2008 zo’n 108 kg, tegenwoordig weegt de unit 56 kg.
De infrastructuur voor het tanken van waterstofauto’s is momenteel zeer beperkt. In Nederland zijn slechts enkele tankstations, waarvan er twee openbaar zijn.
Bron: telegraaf en autovisie
Laat wat van je horen