Belangrijk nieuws voor Toyota: het merk lanceert een volledig nieuwe Corolla. De C-segment sedan is ruimer dan het vorige model dankzij onder meer een langere wielbasis.
Bij ons mag de naam ‘Corolla’ dan een stille dood gestorven zijn, elders op de wereld gaat het model vrolijk door. Sterker nog: Toyota verkoopt er jaarlijks een miljoen exemplaren van en dankzij de in totaal 40 miljoen auto’s van dit type die er sinds 1966 zijn weggezet is dit het bestverkochte automodel ooit. Niet te negeren dus, en een nieuwe Corolla is in de 154 landen waar hij op de prijslijst komt te staan dan ook groot nieuws.
Het vorige model stamde alweer uit 2008 en heeft ook in Nederland nog enige tijd in de showroom gestaan. Hoog tijd voor vernieuwing, en na een concept-car en een teaser is het nu tijd voor de officiele foto’s van het productiemodel. De nieuweling is naast groter ook een stuk scherper vormgegeven dan zijn voorganger. Een echt opvallende auto is een Corolla nooit, maar dankzij scherpe hoeken, strakke vouwen en een grote grille in de voorbumper ziet de auto er wel strak uit. De ‘S’-uitvoering heeft dankzij nog wat sportieve elementen een vlottere uitstraling. Het dashboard komt ons bekend voor, want het lijkt sterk op dat van de Auris. Toyota belooft meer beenruimte voor de achterpassagiers dankzij een met ruim 10 centimeter toegenomen wielbasis.
De aandrijving wordt in de VS – een belangrijke markt voor de Corolla – in eerste instantie verzorgd door een 1,8-liter viercilinder met naar keuze 132 of 140 pk. De vermogens liggen dicht bij elkaar, maar het verschil zou vooral zitten in het brandstofverbruik: de sterkere versie is ook de meest efficiente. In combinatie met een nieuwe Continu Variabele Transmissie met zeven voorgeprogrammeerde versnellingen belooft Toyota voor die motor een verbruik van ruim 1 op 17.
De importeur geeft aan dat ook het nieuwe model aan ons land voorbij zal gaan.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen