Introductie en specificaties
De Toyota CH-R (in China: IOZA) is in 2016 gelanceerd en is als model dus niet zo nieuw meer. Echter, de facelift versie is pas recent verkrijgbaar in een tweede generatie hybride uitvoering, met onder andere een krachtige 2.0 benzinemotor, en dat is het model die wij getest hebben.
Motor | 2.0 4-cilinder en een elektromotor |
Vermogen | 152 pk / 202 nm koppel, 47 kW |
Transmissie | CVT automaat |
Topsnelheid | 180 km/u |
0 – 100 km/u | 8,2 seconden |
Leeggewicht | 1460 kg |
Prijs | Vanaf € 34.190,- voor de 2.0 hybrid (en vanaf € 30.995,- voor de 1.8 hybrid) |
Prijs testauto | € 37.928,- |

De eerste indruk en hoe rijdt het?
In deze uitvoering is het een opvallende auto om te zien, zeker gezien het grote aantal grijze leasebakken in zijn (prijs-)categorie. Bij het instappen word je positief verrast door een, op het eerste gezicht, goed uitgeruste auto. Zo valt het vollederen interieur op en het behoorlijk grote Toyota Touch 2 with Go multimedia scherm. Ondanks de volle tank benzine probeerde ik de eerste kilometers volledig elektrisch te rijden, niet in de laatste plaats om een zo hoog mogelijke score op de EV-meter te krijgen. De auto geeft namelijk aan hoeveel % van je rit elektrisch gereden is of wordt. Daarvan gaat zelfs een 6-cilinder verslaafde petrolhead redacteur van hypermilen.
De C-HR rijdt erg goed. De 2.0 motor in combinatie met de elektromotor presteert bovengemiddeld en boven verwachting goed. Toyota adverteert deze auto met trots als een full hybrid. Dit betekent dat, anders dan bij veel andere hybride auto’s, de C-HR in staat is om volledig elektrisch te rijden. De elektromotor ondersteunt dus niet (alleen) de benzinemotor. Bovendien werken de elektro- en benzinemotor constant samen en dat merk je. De C-HR pakt goed op en trekt boven verwachting goed door. Je komt bij normaal tot sportief gebruik nooit vermogen tekort. Een verademing. Hierbij verbruikt de C-HR overigens weinig brandstof; een verbruik van meer dan 1:20 is gemakkelijk haalbaar. Dat komt onder andere doordat de C-HR tot 115 km/u volledig elektrisch kan rijden. In de praktijk merk je dat dat de benzinemotor ook bij lagere snelheden bijspringt, maar mogelijk dat dit met een meer fluwelen voet anders is. Desalniettemin zijn de full hybrid capaciteiten van de C-HR indrukwekkend en is het in de stad echt leuk en comfortabel om volledig elektrisch te rijden.


Bron: Dagelijksauto.nl
Laat wat van je horen