De hagelnieuwe Toyota Supra kwam pas vorig jaar op de markt, maar wordt door Toyota nu al onderhanden genomen. In de Verenigde Staten is een modeljaarupdate op het model doorgevoerd, en dat heeft interessante gevolgen voor de versie met een zescilinder als krachtcentrale.
Kort geleden maakte Toyota bekend dat de GR Supra niet alleen met de reeds bekende 3.0 zes-in-lijn beschikbaar komt, maar dat er straks ook te opteren valt voor een GR Supra met een viercilinder in zijn neus. Die Supra met twee pitjes minder is nu ook voor de Noord-Amerikaanse markt gepresenteerd. Dat is niet het grootste nieuws: Toyota voert namelijk een modeljaarupdate op de Supra voor die het vermogen van de versie met zescilinder opschroeft.
De van BMW afkomstige 3,0-liter grote zes-in-lijn leverde in de Supra aanvankelijk 340 pk en 500 Nm. Dat vermogen ligt nu, onder meer dankzij de komst van nieuwe zuigers en een nieuw uitlaatsysteem, op 388 pk en 500 Nm, zo meldt Toyota. Dat betekent dat het vermogen overeenkomt met dat van de Z4 M40i die BMW in de Verenigde Staten levert. In Europa levert die M40i overigens 340 pk. Volgens schattingen van Toyota worden er zo’n 0,2 tellen van de 0-100-sprint afgesnoept, wat zou betekenen dat de GR Supra voor het bekende sprintje zo’n 4,1 seconden nodig heeft.

Toyota zegt verder het chassis van de Supra-met-zes-in-lijn onderhanden genomen te hebben. Extra aluminium verstevigingen moeten de stijfheid van de auto verbeteren en ook de schokdempers zijn opnieuw afgesteld. Hetzelfde geldt voor de stuurbekrachtiging en de software van het AVS (Adaptive Variable Suspension). Het infotainmentsysteem is voortaan standaard gekoppeld aan een scherm met een diameter van 8,8-inch. Voorheen monteerde Toyota een exemplaar met een diameter van 6,5-inch.
Let op, het gaat hier om informatie over de Supra voor de Noord-Amerikaanse markt. De krachtkuur staat voor de Europese Supra volgens de Nederlandse importeur niet op de planning.
bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen