De RAV4 geniet al vele jaren een grote populariteit. Met komst de nieuwe generatie van de Toyota SUV, begin dit jaar, is die toegenomen. Niet vreemd gezien zijn nieuwe, vooral stoere voorkomen, gegroeide dimensies, stabiele rijgedrag, hoge comfortniveau en uiteraard een hybride hart. Een kennismaking met de RAV4 2.5 Hybrid tweewieldrive met automaat.
Is SUV een sleutelwoord in de automobielverkopen, ook de aandrijving hybrid spreekt aan. Zeker in een tijd waarin wordt gedubd over fossiele brandstof of elektrisch, lijkt de weg naar hybrid een veilige middenweg. Toyota’s doen dat stekkerloos. ‘Geen gesjouw met snoeren en zorgen over een lege accu.’ Argumenten, die tijdens Toyota-presentaties steevast worden opgehoest.
Gemak
Gemak dient de mens en dat biedt de RAV4 Hybrid. Niet alleen vanwege de hybridtechnologie. Ook bedieningsgemak is een pre van de forse maar stijlvolle RAV4. De auto is ten opzichte van de vorige generatie drie centimeter langer, een centimeter breder en lager en de bodemvrijheid is met 1,5 centimeter vergroot. De overhang aan de voorzijde is met 3,5 centimeter ingekort. De wegligging spint garen bij het lagere koetswerk en de met 5,5 centimeter toegenomen spoorbreedte.
Heerlijke rijervaring
Vooral de twee laatstgenoemde zaken dragen bij aan een beter rijdynamiek. Dat doet ook de TNGA-K-platform (Toyota New Global Architecture). Het maakt het mogelijk om de wielen nog nadrukkelijker op hoeken te plaatsen. Het zorgt ook voor 57 procent meer bodystijfheid ten opzichte van de vorige generatie RAV4. Het platform maakt ook dat het zwaartepunt van de auto lager ligt. Het zorgt voor een heerlijke rijervaring. Geen moment heb je het idee met een auto met een lengte van 4,60 meter op pad te zijn. De RAV4 is iets langer dan de concurrenten Volkswagen Tiguan (4,48) en Mazda CX-5 (4,55). Met een bagageruimte van 580 liter onderscheid de RAV4 ook ten opzichte van die modellen.
Zuinig
De aandrijving van de RAV4 2.5 Hybrid B-Tone Automaat (2WD) maakt de verwachtingen, die met het koetswerk worden opgeroepen, waar. Een vermogen van 218 pk laat zich in positieve zin voelen. In 8,4 seconden wordt vanuit rust de 100 km/u aangetikt en dat zonder overmatig geluid van de automaat. Afgezet tegen concurrenten zoals de Volkswagen Tiguan (7,7 liter) en Mazda CX-5 (7,1 liter) is de RAV4 net niet de snelste, wel de zuinigste. Het verbruik komt uit op zo’n 5,0 liter per 100 kilometer.
De hybride RAV4 heeft een instapprijs van 39.995 euro. Toyota verwacht commercieel veel van de All Wheel Drive 2.5 Hybrid. Zo’n 40 tot 50 procent van de verkoopmix is naar verwachting vierwiel aangedreven. De extra motor op de achteras voorziet daar in. Het koppel naar de achterwielen is dertig procent van het totaal, 121 Nm. Het trekgewicht van die versie bedraagt 1.650 kilogram. Bij de tweewiel aangedreven uitvoering is dat 800 kilogram.
Luxe
Aan boord is het luxe wat de klok slaat. Achter het stuur verstrekken vele meters en getallen informatie over wat de RAV4 doet, kan en wat de bestuurder moet en mag doen. Denk aan de te rijden snelheid, de verkeerssignalering die wordt weergegeven en verbruik en navigatie. Het overzichtelijke display in de middenconsole laat indien gewenst zien wat er onderhuids allemaal plaatsvindt in het hybride hart. Om aan boord digitaal en wat betreft geluid helemaal los te gaan voorziet Toyota in de RAV4 in vijf usb/aansluitingen, mobiel draadloos opladen en een JBL-audioinstallatie.
Camera
Het overzicht rondom de auto is gewaarborgd met Panoramic View Monitor, een 360 graden camera en intelligente parkeersensoren. Het veiligheidsaanbod strekt zich verder uit met Toyota Safety Sense 2 met onder andere Intelligent Adaptive Cruise control, Pre-Collision system met fietsers (dag) en voetgangers (dag+nacht) detectie, Road Sign Assist, Lane Departure Alert, Lane Keep Assist, Lane Trace Assist en vermoeidheidsherkenning. Maar er is nog genoeg gelegenheid om zelf te genieten van de goede rijkwaliteiten van de RAV4.
De consumentenadviesprijs van de gereden versie met two-tone design is 47.795 euro.
Bron: meppelercourant.nl
Laat wat van je horen