Historische zege Toyota in Spa-Francorchamps

Via racexpress.nl: Toyota heeft tijdens de 6 uur van Spa een historische overwinningen behaald. Het Japanse merk won met Sebastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley de eerste wedstrijd in de LMH-klasse in het FIA World Endurance Championship. Het drietal vocht de hele wedstrijd met de zusterauto, maar ook met de oudere LMP1 van Alpine.

Mike Conway pakte bij de start vanaf pole position de leiding in de wedstrijd, terwijl teamgenoot Buemi terugviel met de Toyota achter de LMP2 van United Autosports. Na 20 minuten ging de Zwitser zijn teamgenoot weer voorbij. Tot halverwege behield Buemi de leiding, maar in de pits ging het fout voor de nummer 8 Toyota. Doordat de monteur de brandstofslang te vroeg uit de auto haalde, kreeg het team een straf van 30 seconden. Daardoor viel de auto, met op dat moment Hartley aan het stuur, terug achter de Alpine en de zusterauto van Toyota. Het leverde Lapierre een voorsprong van ongeveer 20 seconden op, die langzaamaan door Lopez teruggebracht werd in de Toyota. Ondanks dat hij nog even bij Les Combes de grindbak in ging en via de vluchtroute er weer uit kwam. Op dat moment lag Hartley een 29 seconden achter zijn teamgenoot.

De twee Toyota’s gingen op jacht naar de Alpine. Kobayashi die op dat moment achter het stuur van de Toyota zat, pakte de leiding op het moment dat de Alpine onder de gele vlag de pits in ging door een crash tussen Lopez en een van de GTE Porsche’s. Nadat de baan weer vrijgegeven werd, pakte de Japanner een voorsprong van 15 seconden. Het ging echter fout bij Bruxelles. De LMH-auto blokkeerde en ging het grind in, wat wederom leidde tot een full course yellow. Op dat moment stapte Maxime Vaxiviere in voor Lapierre. Daarmee was niet alle narigheid voorbij voor Kobayashi. De Toyota-coureur kreeg de schuld van het incident en ontving daarmee een drive-through penalty. Het zorgde er wel voor dat Nakajima een laatste pitstop onder geel kon maken, met nog 25 ronden te gaan.

De Alpine reed zo’n 20 minuten op kop, maar moest nog wel een extra pitstop maken. Daarna kon het Franse team niet meer ontkomen aan de oprukkende Buemi, die Negrao, die ondertussen Vaxiviere had vervangen, voorbijstak. Daarna reed de Toyota-coureur naar de eerste overwinning van het seizoen. Kobayashi kon na een reset van de systemen nog wel terug in de wedstrijd komen en reed naar de vierde plek achter de LMP2 van United Autosports.

LMP2

In de LMP2-klasse domineerde United Autosports de wedstrijd. Halverwege de race nam Filipe Albuquerque de Oreca over van Phil Hanson. Op dat moment had het team ongeveer een minuut voorsprong op Nyck de Vries in de G-Drive Aurus. Een mooi moment in de race was toen Ferdinand Habsburg met de auto van Team WRT en Antonio Felix da Costain in de auto van Jota naast elkaar Raidillon ingingen. Alleen liep Habsburg vast op een GT-auto, waardoor zowel Da Costa als Giedo van der Garde in de Racing Team Nederland auto langszij konden komen.

Ondanks een overtreding onder de full course yellow door United Autosports, wat een drive-through opleverde, kwam het team toch met een minuut voorsprong op de Jota van Anthony Davidson, Roberto Gonzalez en Antonio Felix da Coste over de finish. Overigens pakte Jota ook de derde podium plek met Tom Blomqvist, Sean Geleal en Stoffel Vandoorne.

Racing Team Nederland legde met Frits van Eerd, Job van Uitert en Giedo van der Garde beslag op de vierde positie en greep zo de overwinning in de sub-klasse Pro-Am van de LMP2. Renger van der Zande eindigde achter het Nederlandse team, met Inter Europol Competition. Beitske Visser reed naar de elfde positie algemeen. Het debuterende Team WRT werd met Robin Frijns 29e. De G-Drive Oreca waarmee Nyck de Vries reed, zag de finish niet.

Klik hier voor de volledige uitslag.

Bron tekst en foto’s: Wim Boekel, www.https://www.racexpress.nl/

Laat wat van je horen

*