Dat is twee! Toyota pakt weer de winst op Le Mans

Toyota heeft voor de tweede keer op rij de 24 uur van Le Mans gewonnen. Een hele prestatie natuurlijk, maar iets minder indrukwekkend als je bedenkt dat Toyota het enige deelnemende fabrieksteam was. Er verschenen dit jaar acht LMP1-auto’s aan de start. In 2018 waren dat er slechts vier.

Afgelopen weekend ging de Toyota TS050 Hybrid met startnummer 8 als eerste over de meet. In handen van Sébastian Buemi (Zwitserland), Kazuki Nakajima (Japan) en Fernando Alonso (Spanje) legde hij in 24 uur precies 385 ronden af. De snelste rondetijd van 3 minuten en 17,297 seconden werd gezet door de Toyota met startnummer 7.

Verkeerde band gewisseld

Die ging lange tijd aan kop, maar kreeg in het laatste uur van de race te maken met een langzaam leeglopende band. Een sensor gaf aan dat het om rechtsvoor ging, dus werd die band gewisseld. Toen de Toyota weer de baan op werd gestuurd, bleek het echter om de band linksachter te gaan, dus moest startnummer 7 een ronde lang langzamer rijden en daarna weer de pits in.

Gemengde gevoelens

“We hebben gemengde gevoelens over onze overwinning”, gaf teambaas Hisatake Murata toe. “We zijn ontzettend blij met onze tweede Le Mans-overwinning, maar vinden het ook jammer voor Mike Conway, Kamui Kobayashi en José Maria López, die de race eigenlijk hadden moeten winnen. In de komende dagen gaan we precies onderzoeken wat er misging, zodat dit niet meer kan gebeuren.”

Hypercarklasse

Toyota Gazoo Racing – dat eerder werd uitgeroepen tot kampioen in het FIA World Endurance Championship – neemt ook in 2020 deel aan de 24 uur van Le Mans. Niet meer met de TS050 Hybrid, maar met een afgeleide van de GR Super Sport Concept, die begin 2018 werd onthuld. Want de LMP1-klasse wordt geschrapt en vervangen door een nieuwe hypercarklasse.