Test Toyota ProAce Verso DC EAT8

Een bestelauto hoeft tegenwoordig allang geen kaal hok op wielen meer te zijn. Die zijn er nog wel, maar menig bedrijf gunt zijn personeel wat comfort aan boord. En met dat comfort kun je ver gaan, zo blijkt wel uit de besteller in deze test. Dat is de ProAce Verso dubbele cabine van Toyota, een merk dat momenteel de wind in de zeilen heeft.

Toyota heeft de wind in de zeilen omdat het op de goede koers ligt. Oké, de kapitein van de boot heet PSA, maar de alliantie met het moederbedrijf van Peugeot en Citroën is voordelig voor Toyota. Zo verkocht Toyota vorig jaar bijna 1300 exemplaren van de ProAce, komt dit najaar de kleinere ProAce City op de markt, komen er elektrische versies van de ProAce en ProAce City en zet Toyota in op verdere toewijding aan bedrijfswagens bij haar dealers.

Privacy
De Toyota ProAce testten we al eerder, in 2016. Toen was het de Worker versie met 1,6 liter diesel, nu staat er een ProAce Verso met dubbele cabine voor ons klaar. De ProAce Verso is ontworpen voor personenvervoer voor wel 9 personen, maar onze testauto is een echte bedrijfsauto. De achterste rij stoelen is namelijk verwijderd van de in de vloer verankerde rails en achter de tweede rij stoelen is een tussenschot van Snoeks vastgezet. Et voila: een heel luxe bestelauto is het resultaat. Dat zie je meteen al aan de buitenkant, waar aan beide kanten van de ProAce Verso zwart privacyglass zit. De Toyota ziet er stoer uit, met de accentkleuren in de grille en stoere 17 inch lichtmetalen velgen. Maar ook in het interieur is er comfort en luxe. De stoelen zijn voorzien van (optionele) fraai gestikte en geperforeerde lederen bekleding. Stoelverwarming krijgt u er voor 250 euro bij. Op de tweede rij zitten de passagiers ook bijzonder comfortabel op het leer. De bank is verdeeld in 1 losse stoel en een tweezitter. De delen zijn onafhankelijk van elkaar te verschuiven, de drie leuningen zijn individueel in te stellen en ook neerklapbaar. Tevens zijn de bankdelen los uit te nemen, voor eventuele extra laadruimte. De Toyota heeft, uniek voor een bedrijfswagen, een panoramadak. Voldoende lichtinval dus, maar bij een teveel aan licht zijn er zowel in het dak als bij de zijschuifdeuren (twee stuks maar liefst) zonneschermen aanwezig. Nog meer comfort: de aan de voorstoelen bevestigde opklaptafeltjes. Belangrijker: de beenruimte op de achterbank is dik in orde, maar dat mag ook wel met deze auto van 5,31 m. De wielbasis bedraagt 328 cm.

Keyless
Bij het betreden van de ProAce Verso kan de sleutel in de zak blijven, want er is keyless entry. Achter het stuur heeft de chauffeur niets te klagen. Het dashboard van de Toyota is overzichtelijk en alle functies zijn van achter het stuur goed te bedienen. Nog niet eerder reden we de Toyota met de EAT8, de achttraps automatische transmissie van PSA. Die is te bedienen met, hoe eenvoudig, een draaiknop in het dashboard. Daarnaast zit de knop om de motor te starten. Dat is een 2.0 D4-D commonrail diesel, in dit geval goed voor 122 pk. Motor en transmissie werken uitstekend samen en 122 pk voldoet prima. Ook het verbruik van de 2.0 liter diesel is goed, zelfs beter dan dat van de 1.6 D4-D die we een paar jaar geleden reden. Jammer is wel dat de ProAce Verso geen elektrische handrem heeft, maar nog een ouderwetse hendel. De aandrijflijn houdt zich mooi stil tijdens het rijden. Er heerst een weldadige rust aan boord. In het midden van het dashboard zit het goed bruikbare multimediasysteem inclusief navigatie. Als we achteruit willen rijden, vertoont het scherm automatisch het beeld van de camera op de achterzijde van de auto. Handig bij parkeren en manoeuvreren. De buitenspiegels lijken wat klein, maar door de dodehoek-indicator wordt het nooit onveilig. Geweldig voor de bestuurder is het zicht naar rechts, want die kant van de Toyota is geheel voorzien van ramen. Van buitenaf is er echter niet in de laadruimte of dubbele cabine te kijken dankzij het privacyglass.

Tapijt
Even kijken in die laadruimte, want hoe bruikbaar is die nog met een dubbele cabine? Opvallend is dat bij deze ProAce Verso de achterzijde geen deuren heeft maar één grote klep. In de laadruimte zitten nog altijd de schuifrails waar eerst de stoelen op stonden. De laadruimte is helemaal bekleed. Dat dempt geluid, maar het tapijt kan ook snel vies worden en slijten bij intensief gebruik. Wel zijn er zes sjorogen aanwezig. De laadlengte is 170 cm, tussen de wielkasten is er met 121 cm net ruimte voor een europallet. De Toyota is met 2104 kg aan de zware kant, er mag nog een kleine 1.000 kg aan lading mee. Aan een eventuele trekhaak mag 2500 kg.

De Toyota ProAce Verso is een heerlijk rijdende, heerlijk comfortabele bestelauto. De achttraps automaat is een aanrader. Voor al dat fraais moet wel betaald worden. Voor 38.450 euro is de Toyota ProAce Verso dubbele cabine in Dynamic-uitvoering van u. Daarmee is deze versie aanzienlijk duurder dan de standaard dubbele cabine versie van de ProAce, maar nog altijd goedkoper dan vergelijkbare luxe bestelauto’s in dit segment.

Specificaties & metingen

Merk Toyota
Type ProAce Verso DC Dynamic EAT8
Motor 2.0 D4-D
Inhoud (cc) 1997
Vermogen (pk) 122
Koppel (Nm/toeren) 340/2000
Afmetingen uitwendig (lxbxh -cm) 530 x 192 x 190
Wielbasis (cm) 328
Laadruimte (lxbxh -cm) 170 x 158 x 125
Tilhoogte (cm) 66
Eigen gewicht (leeg, kg) 2104
Nuttig laadvermogen (kg) 996
Max. aanhangergewicht (kg) 2500
Geluidsniveau bij 80 km/h (dBA) 64,0
Geluidsniveau bij 130 km/h (dBA) 66,8
Acceleratie 0-80 km/h (sec) 9,3
Acceleratie 80-130 km/h (sec) 16,0
Brandstofverbruik (1 l/km) 12,8
Emissieklasse (Euro) 6 D ISC
CO2-uitstoot (gr/km) 150
Prijs vanaf ( €) 36.400
Prijs zoals getest ( €) 38.450

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron : https://www.bestelauto.nl 

 

Laat wat van je horen