Proace: net zo betrouwbaar als elke andere Toyota

De Toyota Proace is sinds kort leverbaar. Hoera! Deze nieuwe bedrijfswagen is het resultaat van een samenwerking met PSA (Peugeot en Citroën). Dat roept bij sommigen vragen op. Want biedt de Proace dan wel échte Toyota kwaliteit? Ja zeker! Geen enkel exemplaar verlaat de fabriekshal zonder dat we hier absoluut zeker van zijn.

Bedrijfswagens worden gedurende het productieproces gecontroleerd. Dat gebeurt ook bij de Proace. Wanneer de bedrijfswagen vervolgens van de band loopt, vindt de eindcontrole plaats. Echter, hierin verschilt Toyota met veel andere merken. Want waar andere merken bijvoorbeeld één op de vijf auto’s controleert, checkt Toyota élk exemplaar van de Proace . Een 100%-controle dus, die ervoor zorgt dat elke Proace de kwaliteit biedt die je van een Toyota mag verwachten.

Uitgebreid gecontroleerd
Technisch is de Proace gelijk aan zijn Franse versies, maar ook hier geldt dat elk exemplaar uitgebreid door Toyota technici gecontroleerd wordt. We willen immers dat de Proace net zo betrouwbaar is als elke andere Toyota. En ja, dat kost extra tijd. Maar die betaalt zich dubbel en dwars terug op het moment dat degene die de Proace aanschaft 100% tevreden over zijn bedrijfswagen is. Ook als de Proace er al vijf jaar dienst op heeft zitten.

Toyota_PROACE - Toyota-blog.nlMeer garantie
De Toyota Proace is verkrijgbaar vanaf 17.570 euro. Dat is inclusief Vehicle Stability Control (VSC), led-dagrijverlichting en mistlampen vóór, zaken die de Franse versies ontberen. Oh, en bij Toyota krijg je meer garantie, maar liefst drie jaar (met een maximum van 100.000 kilometer). We zijn er immers zeker van dat de Proace net zo betrouwbaar is als bijvoorbeeld een Auris. Dankzij de 100%-controle.

Europese markt
Waarom bouwt Toyota niet zijn eigen bedrijfswagens? Die vraag horen we wel vaker. Het antwoord is eenvoudig: kosten! De eisen die Europeanen stellen aan bedrijfswagens als de Proace wijken namelijk nogal af van de internationale standaard. Onze ‘bussen’ zijn namelijk een stuk groter dan ze in Azië, Afrika, Oceanië en Zuid-Amerika wenselijk vinden – maar weer een stuk kleiner dan wat de Noord-Amerikaan van zijn bedrijfswagen verwacht. Een bedrijfsauto speciaal voor de o-zo competitieve Europese markt ontwikkelen zou relatief duur zijn – en daarmee onze Proace onevenredig duur maken.

Invoegen
De Proace zoals ‘ie nu bij de dealer staat, is een overbruggingsmodel. We zijn aan het ‘invoegen’; samen met PSA ontwikkelen we op dit moment een nieuw model, zoals we bijvoorbeeld ook de Aygo, C1 en 107 samen hebben ontwikkeld. Nog even geduld dus. Maar tot die tijd: een PROACE mag echt ons Toyota-label dragen!

Reacties

  1. Egbert Nekkers zegt

    Nou… Eh… Als die Proace net zo betrouwbaar is als de Peugeot Expert, dan is ONbetrouwbaar toch een betere woordkeus.
    Ik heb al heel wat auto’s gehad, maar er is maar een ding slechter dan deze Expert, en dat is de service (lees, gebrek daar aan) van de dealer.

  2. Filip Maerevoet zegt

    Zoals geweten is er maar 1 wereldbol en de opwarming van de aarde is niet alleen in Europa, maar over heel de wereld merkbaar. De huidige beste bestelwagens zijn echte Japanners, zoals de Mazda Bongo, Toyota Lite-ace en Hi-ace, …maar die wil Europa hier niet meer om goede punten te scoren naar de buitenwereld. Wat met de uitstoot van dure sportwagens, SUV’s, vrachtwagens…Spijtig genoeg slagen Japanse merken zoals Toyota hun eigen ruiten in, om met PSA samen te werken.

  3. Roderik zegt

    De tranen springen je in de ogen dat Toyota zijn naam op deze manier om zeep helpt…..
    Ik hoop dat ze daar bij toyota zelf ook achter komen …… anders treft hetzelfde lot als Nissan…..

  4. Ik heb eennToyota Proace Compact professional. Een perfecte auto, zonder problemen. Beter dan de Ford 2.2. Tdci die ik hiervoor had en waar twee keer een nieuwe motor in moest.

Laat wat van je horen