IN DETAIL: DE NIEUWE TOYOTA PROACE ELECTRIC (2020)

Hoe zit dat dan precies? Op de ProAce Electric geldt een garantie van vijf jaar of 200.000 kilometer. Deze vijf jaar garantie bestaat uit drie jaar fabrieksgarantie en twee jaar aanvullende garantie via importeur Louwman & Parqui. Het voertuig moet dan wel in onderhoud zijn bij een Toyota-dealer.

1 miljoen kilometer garantie

Op de batterij geldt normaliter een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer. In Nederland gelden er andere voorwaarden. ‘Hier’ heb je een garantieduur tot vijftien jaar met een maximum van 1.000.000 kilometer wanneer de auto in onderhoud is bij de Toyota-dealer. Toyota belooft in die periode tot 75 procent van de oorspronkelijke capaciteit van de batterij. Toyota heeft daarnaast een pechhulp die je kunt bellen als je een keer met een onverwachte lege batterij strandt. Die wegsleepdienst parkeert de auto dan niet bij een dealer, maar bij een laadpaal. Of er moeten technische problemen zijn, dan is een garage onvermijdelijk.

Zero Emission Programma

Erwin Jongh, verantwoordelijk voor het ‘Zero Emission Programma’ bij Toyota-importeur Louwman & Parqui: “We willen ondernemers met de uitgebreide garantie laten zien dat je ook bij volledig elektrisch rijden altijd op je bedrijfswagen kunt vertrouwen. Maar we laten ook zien dat we verder kijken dan alleen de eerste gebruiker. Ook de tweede of derde eigenaar kan zodoende nog een voertuig kopen met garantie. De langere garantietermijn is ook gunstig voor de restwaarde.”

Twee accupakketten

Het lithium-ion batterijpakket van de ProAce Electric is er in de smaken 50 kWh of 75 kWh. De actieradius van de 50 kWh-uitvoering bedraagt 230 kilometer (WLTP). Kies je de grootste accu, dan kom je 330 kilometer ver.

Laadvermogen en trekvermogen

Het accupakket is net als bij de Peugeot, Citroën en Opel in de bodemsectie verwerkt. Zodoende gaat er geen laadruimte verloren. Het laadvermogen is minimaal 1.000 kilogram tot maximaal 1.275 kilogram. Alle versies bieden een trekvermogen van 1.000 kilogram (geremd).

Opladen

Het opladen van de batterij kan op verschillende manieren: via een regulier stopcontact (10A), met 1 fase tot 32A (7,4 kW) en met 3 fasen tot 16A (11 kW). Dit kan thuis of bij publieke laadpunten. Snelladen kan via de CCS2-aansluiting en tot een piekvermogen van 100 kW. De benodigde Mode 2 (10A) en Mode 3 (32A) laadkabels zijn standaard inbegrepen. Het laadklepje bevindt zich bij het voorspatbord.

Snellaadpunt

Bij een snellaadpunt (DC) met 100 kW kan de 50 kWh-batterij in ongeveer een half uur voor 80 procent worden opgeladen. Met een oplaadpunt van 75 kW kost dit ongeveer 45 minuten. Maar ook met 3 fasen wisselspanning is het mogelijk om in minder dan 2 uur weer 100 kilometer rijbereik te laden, zonder de hogere kosten van snelladen.

Toyota Oplaadservice

Met Toyota Oplaadservice wordt een allesomvattende oplossing geboden rondom het opladen van elektrische voertuigen. Zowel voor thuis, op bedrijfslocaties als onderweg. Door middel van het 7-inch navigatiescherm én de app, zijn laadpunten snel gevonden en zie je vooraf of deze beschikbaar zijn en wat het opladen kost. Voor thuis of op het werk, zijn er laadpunten beschikbaar die namens Toyota volledig worden geïnstalleerd en onderhouden. Ook het verrekenen van zakelijk geladen stroom door medewerkers is hierbij inbegrepen. Toyota Oplaadservice wordt in Nederland uitgevoerd door Vattenfall InCharge.

Vermogen en koppel elektromotor

Het vermogen van de elektromotor bedraagt altijd 136 pk (100 kW) met een maximumkoppel van 260 Nm. De topsnelheid van de ProAce Electric is begrensd op 130 km/uur.

Modelvarianten

Er is overigens keuze uit verschillende modelvarianten:

Compact (4,6 m3)
Worker (5,3 m3)
Long Worker (6,1 tot 6,6 m3)

Alleen de Worker en Long Worker zijn leverbaar met het 75 kWh accupakket. Dit accupakket is te groot voor de wielbasis van de Compact. De Compact is er zodoende alleen met het 50 kWh accupakket. Deze batterij is ook in de Worker en Long Worker te krijgen.

Nog meer versies

Toyota levert ook versies met dubbele cabine geschikt voor zes inzittenden en met een laadvolume van 4 m3. De ProAce Electric Truck biedt versies met een open laadbak of een kipper, handig voor gemeentes, groenvoorziening en aannemers. Een truck met maatwerkopbouw, met een laadvolume tot 10,5 m3, is interessant voor onder meer thuisbezorgservices. Over eindgebruikers gesproken: Toyota verwacht met de ProAce Electric vooral op het gebied van ‘zero emission stadslogistiek’ te gaan scoren.

Waarom? Simpel: steeds meer gemeentes gooien de binnenstad op slot voor bestelauto’s met een dieselmotor. Alleen met een volledig elektrische aandrijflijn – waarmee je dus lokaal emissievrij kunt rijden – kom je er nog in. Dat biedt kansen voor auto’s als de ProAce Electric. En omdat we steeds meer online bestellen – van gadgets tot boodschappen – en dit ook thuis laten bezorgen, draaien de pakketdiensten overuren.

Nederland eerste land

Nederland is het eerste land waar Toyota zijn eerste volledig elektrische bedrijfsauto op de markt brengt. De eerste exemplaren van de nieuwe ProAce Electric arriveren in oktober 2020 in ons land. Reserveren kan per direct. Begin begin 2021 start Toyota ook met de leveringen van de ProAce Electric in Shuttle-uitvoering met standaard 9-zitplaatsen (bestuurder + 8 passagiers). Deze variant heeft altijd het 75 kWh-batterijpakket. Toyota mikt met deze uitvoering op taxibedrijven en contractvervoerders.

Vanafprijs ProAce Electric

En wat moet dat alles kosten? De volledig elektrische bedrijfswagen van Toyota begint bij 35.995 euro, exclusief btw en subsidies. Met full operational lease is de ProAce Electric vanaf 599 euro per maand leverbaar (60 maanden, 10.000 kilometer per jaar).

Standaarduitrusting

Als Navigator is de elektrische bestelauto uitgerust met airconditioning, cruise control, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel (inclusief lendensteun) en een 7-inch Pro-touch multimediasysteem met navigatie, Apple CarPlay, Android Auto en informatie met betrekking tot publieke laadpunten.

Meer uitvoeringen

Behalve als Navigator kun je ook kiezen uit een Professional en Innovator. In deze gevallen zijn climate control, keyless entry, xenonkoplampen en 17-inch lichtmetalen wielen standaard.

Meer prijzen

Naast de Compact is er ook een Worker en een Long Worker leverbaar. De ruimere en 35 centimeter langere ProAce Electric Worker Navigator 50 kWh is er vanaf 36.995 euro exclusief btw en subsidies. Met een batterijpakket van 75 kWh beginnen de prijzen van de ProAce Electric bij 41.545 euro exclusief btw (Worker). De nog ruimere en 35 centimeter langere ProAce Electric Long worker wordt eveneens in 50 en 75 kWh geleverd en is er vanaf 38.845 euro in combinatie met 50 kWh en 42.845 euro in combinatie met 75 kWh batterijpakket.

Bron: ZERauto.nl, AutoRAI.nl

Laat wat van je horen

*