Autotest : ProAce 4×4 2018

Extreem offroaden in een busje. Als ondernemer is de kans bijzonder klein dat je dit ooit gaat doen. Maar stel dat het een keer moet, laat deze Toyota ProAce 4×4 je dan in de steek? 

Drieling

De Toyota ProAce maakt onderdeel uit van een drieling, met de Citroën Jumpy en Peugeot Expert als zijn broertjes. Ook dit Franse duo is leverbaar met vierwielaandrijving. In alle gevallen – dus ook bij Toyota – is het AWD-systeem afkomstig van het Franse Automobiles Dangel.

Toyota ProAce 4x4 (2018) - Autotest

Productieproces

Door het ombouwproces bij Dangel is er wel een iets langere levertijd. Voor een normale ProAce 4×4 backorder geldt ongeveer drie tot vier maanden levertijd. Bij de 4×4-versie is dat maximaal zes maanden. “De Toyota-fabriek zorgt tijdens het productieproces al voor de nodige voorbereidingen. Daarna gaat de ProAce naar Dangel waar de benodigde hardware wordt geïnstalleerd. Ook is er voor de ProAce 4×4 een specifiek ESP-programma geschreven”, zegt Marieke de Beer, accountmanager bij Automobiles Dangel, in een interview met AutoRAI.nl.

Een simpel 4×4-systeempje

Bij Dangel staan de voertuigen gewoon op de lopende band. Op elk station wordt er iets uitgevoerd. Na een positieve praktijktest krijgt een ProAce 4×4 – of Jumpy 4×4 en Expert 4×4 natuurlijk – een goedkeuringsstempel en gaat de auto richting de importeur. Die laat eventueel nog zaken in de bus installeren. Denk niet dat het een simpel 4×4-systeempje is. Voor de ProAce 4×4 en zijn Franse broers is een speciale brandstoftank ontwikkeld – er loopt immers een aandrijfas naar achteren – en verder heeft deze uitvoering beschermplaten aan de onderkant, andere schokbrekers achter en een onderhoudsvrije viscokoppeling.

Toyota ProAce 4x4 (2018) - Autotest

Geen automaat

Toyota levert de ProAce 4×4 alleen met een 2,0-liter viercilinder turbodiesel met 122 pk (90 kW) of 150 pk (110 kW). Een automaat is niet mogelijk. “Het 4×4-systeem is specifiek voor de handgeschakelde transmissie en 2,0-liter dieselmotor ontwikkeld”, zegt Marieke de Beer, Accountmanager bij Automobiles Dangel, tegen AutoRAI.nl.

Toyota ProAce 4x4 (2018) - Autotest

+40 mm hogere wielophanging optioneel

Een ProAce met 2,0-liter dieselmotor staat standaard al 2 centimeter hoger op zijn wielen dan een ProAce met 1,6-liter dieselmotor. Optioneel kun je de ProAce 4×4 nog met een verhoogd onderstel (+40 mm) bestellen. Dit kost 825 euro, exclusief BTW/BPM). “We plaatsen dan stalen vulstukken tussen de veerpoten. De veerweg blijft gelijk, maar er ontstaat wel een grotere bodemspeling”, aldus Erwin Jongh, Manager Toyota bedrijfswagens. Er zijn nog twee opties: een sperdifferentieel op de achteras (795 euro excl. BTW/BPM) en Mud+Snow (M+S) banden (400 euro excl. BTW/BPM).

Toyota ProAce 4x4 (2018) - Autotest

Gewaagde uitspraak

Toyota claimt dat deze ProAce 4×4 over haast dezelfde offroadkwaliteiten beschikt als de beroemde pick-up Hilux en terreinwagen Land Cruiser. Dat is nogal een gewaagde uitspraak. Om de daad bij het woord te voegen, nodigt Toyota ons uit op het Eiland van Maurik: een vakantie-oord in ons eigen kikkerlandje. Daar vinden we een serieus offroadterrein. Omdat het dagenlang heeft geregend is het parcours omgetoverd in één grote blubberzooi. Wie een stap in de modder zet, zakt er eenvoudig tientallen centimeters in weg. De opdracht: de ProAce 4×4 onderdompelen in de modder. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Althans, dat zegt Toyota.

Bron: autorai.nl