Toyota gaat de Prius van de huidige generatie voorzien van andere software. De nieuwe software voorkomt grote spanningswisselingen in de invertor/convertor. Het betreft alleen de Prius III, gebouwd tussen 14 januari 2009 en 5 februari 2014. Deze terugroepactie is niet van toepassing op andere modellen van Toyota, zoals de Prius Wagon, Prius Plug-in en Auris.
Wat is er aan de hand?
Elke Prius is uitgerust met een invertor/convertor. Deze zet de energie uit de batterij om in bruikbare energie voor de elektromotoren – en omgekeerd. In deze invertor/convertor bevindt zich een onderdeel – kortweg IGBT genoemd – dat in bijzondere gevallen bij grote spanningswisselingen kapot kan gaan. Door invertor/convertor te voorzien van nieuwe software, worden de spanningswisselingen beperkt.
Om welke auto’s gaat het?
Het gaat ALLEEN om de Prius van de huidige generatie, gebouwd tussen 14 januari 2009 en 5 februari 2014.
Vallen andere hybride modellen ook onder deze recall?
Neen. Alle andere hybride modellen vallen NIET onder de terugroepactie. Dat geldt zowel voor de modellen van Toyota (Auris Hybrid, Auris Touring Sports (TS) Hybrid, Yaris Hybrid, Prius Wagon en Prius Plug-in Hybrid) als voor Lexus (CT 200h). Al deze modellen maken gebruik van andere software.
Waarom is deze recall nodig?
In verreweg de meeste gevallen zullen bij een kapotte IGBT, de prestaties van de aandrijflijn automatisch worden gereduceerd om schade te voorkomen.
Hoeveel gevallen zijn er bekend?
Wij kennen in Nederland 32 gevallen waarbij de IGBT kapot is gegaan.
Hoeveel auto’s roept Toyota terug?
Het gaat in Nederland om 18.872 Prius’en.
Wat gaat Toyota doen?
Toyota zal de software voor de invertor/convertor overschrijven met nieuwe software.
Hoeveel tijd kost dat?
Het overschrijven van de software kost iets meer dan een half uur.
Welke stappen onderneemt Toyota nu verder?
Elke eigenaar van een Toyota Prius ontvangt van ons een persoonlijke brief. Daarin leggen we de vervolgstappen uit.
Wat zijn de kosten voor de eigenaren?
Het spreekt voor zich dat de werkplaatskosten voor rekening zijn van Toyota.
Wat als je in het verleden een kapotte invertor/convertor in je Prius van de huidige generatie hebt gehad?
Toyota zal die kosten met terugwerkende kracht vergoeden als het defect met de nieuwe software voorkomen had kunnen worden. Hiervoor kunt u contact opnemen met de officiële Toyota-dealer of met de erkend reparateur die de reparatie heeft uitgevoerd.
Bron: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen