
Het Amerikaanse bureau Pike Research onderzocht wat de beste koop was: de Chevrolet Volt of de Toyota Prius Plug-in. Toyota maakte onlangs de specificaties bekend van de nieuwe Prius PLug-in, welke halverwege 2012 op de markt komt.
Opvolgen:
Conclusie
De conclusie van Pike Research is duidelijk. Tot een reisafstand van 112 km (70 mile) is de Volt goedkoper in gebruikskosten dan de Prius Plug-in. Overigens gaat de beschikbare grafiek uit van één vaste brandstof- en stroomprijs. Mocht daar iets aan veranderen dan zien de resultaten er natuurlijk anders uit.
Uitrekenen
De grafiek toont niet aan wat de gebruikskosten zijn onder een reisafstand van 24 km. We kunnen aannemen dat de gebruikskosten dan gelijk zijn, beide auto’s maken dan gebruik van de elektromotor. Potentiële kopers moeten zich het volgende afvragen: “Wat is het belangrijkst bij het uitrekenen van mijn gebruikskosten? Puur elektrisch rijden of efficiënt brandstofverbruik?”. Het antwoord is afhankelijk van het aantal kilometers dat je dagelijks maakt. Bron: zerauto.nl tekst erik
De aanschafwaarde van de Prius plug in is goedkoper dan die van de Volt/Ampera. Daarnaast is te zien bij de omslag dat het hybride systeem van de Prius zijn werk begint te doen. Waar de Volt dus op de brandstof overgaat springt de Prius plug in over op het hybride systeem?
Laat wat van je horen