Toyota blijft mijlpalen passeren: het merk heeft eind vorige maand de driemiljoenste Prius in elkaar geschroefd.
Gisteren berichtten we nog over de tienmiljoenste Camry in de Verenigde Staten, vandaag is het de beurt aan de voor ons land iets relevantere Prius. Drie miljoen stuks zijn er al van de hybride geproduceerd, verdeeld over drie generaties. De eerste Prius was nog een sedan en zag in 1997 het levenslicht. Het werd toen maar een raar geval gevonden, maar dankzij de in die tijd unieke hybridetechniek was de auto erg zuinig en stootte dus ook weinig co2 uit: 114 gram per kilometer. De tweede generatie volgde in 2003 en lijkt qua concept veel meer op de Prius zoals we hem nu kennen. De vijfdeurs hatchback deed het ook een stuk beter dan de pionier die hem voorging, niet in de laatste plaats in Nederland. Het verbruik ging nog verder omlaag: Toyota gaf 1 op 23,3 op voor het druppelvormige model. De uitstoot bleef daarmee steken op 104 gram per kilometer, laag genoeg om voor allerlei voordelen in aanmerking te komen.
In 2009 was het tijd voor het huidige model, die zoals gezegd qua uiterlijk voortborduurde op zijn voorganger. Toch was de auto een stuk volwassener, terwijl het verbruik nog een stapje terug deed: 1 op 25,6 en een uitstoot van 89 gram per kilometer zijn voor een benzine-auto uit dit segment erg mooie waarden. Voor het eerst kreeg dit model gezelschap van extra carosserievarianten: de Prius+, die bij ons ‘Wagon’ heet, en de hier niet leverbare Prius C (foto 9 en 10). Bovendien is er de plug-in Prius, die ook zonder inpluggen nog zuiniger is dan zijn ‘normale’ broertje. Uiteraard halen geen van de Priussen de fabrieksopgave in de praktijk, maar het verschil is kleiner dan bij sommige andere merken. Volgens de verbruiksmonitor halen berijders van het huidige model gemiddeld 1 op 20,8, nog altijd zeer netjes.
Uiteraard zit Toyota niet stil: men is hard bezig met Prius nummer vier. Wanneer die komt is helaas nog niet bekend.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen