Autobelastingen: hybrides houden voordeel

Wie een schone auto rijdt, betaalt minder belasting. Ook als midden 2012 nieuwe belastingregels ingaan, zijn kopers en (lease-)rijders van schone auto’s voordeliger uit. Wel worden de normen voor het belastingvoordeel elk jaar strenger. Maar de Prius en Full Hybrid Auris (en straks de Full Hybrid Yaris) zijn zó schoon dat ze de komende jaren nog duizenden euro’s belastingvoordeel hebben.

BPM
De Prius en Full hybrid Auris zijn vanwege de lage uitstoot nu vrijgesteld van BPM . In 2013 verdwijnt de BPM en komt er een CO2-tax voor in de plaats: hoe meer CO2 de auto per kilometer produceert, hoe hoger de belasting bij aanschaf. De normen worden elk jaar strenger.
De beide Toyota’s komen op 89 gram CO2/km. De uitstoot is zo gering dat ze tot en met 2013 zijn vrijgesteld van CO2-belasting. In 2014 moet bij aanschaf wel betaald worden: de auto zit dan 1 gram over de grens. Dat drijft de nieuwprijs van de auto’s op met 101 euro. In 2015 schrijft de grens weer wat op en zitten de Prius en Auris 7 gram boven de vrijstellingsnorm. Die 7 gram kosten 616 euro (88 euro elk).
Een ‘gewone’, zuinige benzineauto al snel rond de 3.000 à 3.500 euro aan CO2-taks in 2015.

Tot en met 2013 zijn de Prius en Full Hybrid Auris vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting)Motorrijtuigenbelasting (MRB)
De motorijtuigenbelasting komt voor de Prius en Full Hybrid Auris (en Yaris) in 2012 en 2013 uit op 0 euro. In 2014 worden alleen zeer schone auto’s vrijgesteld (CO2-uitstoot minder dan 50 gram/km). Dus vanaf 2014 valt dit voordeeltje weg. Afhankelijk van de provincie en het voertuiggewicht ben je daardoor straks in je hybride Toyota tot zo’n 500 euro per jaar kwijt. ‘Schone’ diesels zijn vaak al snel het dubbele daarvan kwijt: 1.000 euro of (aanmerkelijk) meer is een realistisch bedrag om rekening mee te houden.

Bijtelling
Mensen met een auto van de zaak, moeten en (flink) deel van de catalogusprijs van de auto bij hun inkomen optellen. Die bijtelling betekent dat de rijder belasting betaalt voor het privévoordeel dat de zakenauto oplevert. Voor hele zuinige auto’s, zoals onze hybrides, geldt een lage bijtelling van 14 % in plaats van 20% of 25 %.

Cashcow of spaarvarkenHet bijtellingsprecentage is gekoppeld aan de CO2-uitstoot. En die normen worden steeds strenger. Voor de Prius en Auris geldt nu een bijtelling van 14 %. Ook in 2012 bedraagt de bijtelling 14 %. En hoewel de normen strenger worden, zitten de auto’s ook in 2013 in de categorie van 14 %. In 2014 is de auto 1 grammetje CO2 verwijderd van de laagste grens en komt de bijtelling op 20 %. Ook in 2015 geldt dit percentage. Bij de berekening van de bijtelling wordt gekeken naar de normen in het jaar van aanschaf van de auto. Die bijtelling blijft voor de gebruiksperiode op dat percentage staan. Dus wie een Prius of Full Hybrid Auris (of Full Hybrid Yaris) in 2013 zakelijk gaat rijden, betaalt ook in 2018 nog 14 % bijtelling. 

De Prius Wagon is met 99 gram CO2 per kilometer de schoonste stationwagonPrius Wagon
De Prius Wagon komt op 99 gram CO2/km. Daardoor komt er in 2014 een CO2-taks van net geen 500 euro bij de prijs. In 2014 geldt CO2-tax van rond de 1.100 euro en in 2015 wordt het circa 1.500 euro. Wel belasting, maar voor een stationwagen is het een ongewoon gunstig tarief, dankzij de lage uitstoot. Tot en met 2013 is de auto vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. De bijtelling komt vanaf 2013 op 20 %. Maar wie de auto al in 2012 gaat rijden, heeft daar geen last van en profiteert gedurende de hele leaseperiode van het 14% bijtellingstarief! 

Alle details over de nieuwe belastingen zijn te vinden op de site van de ANWB.

Bron: blog.toyota.nl

Reacties

  1. Een Toyota verkoper in Den Bosch gaf aan dat er bij hybrides 125kg v.h. gewicht mag worden afgetrokken en dat er over dat gewicht belasting moet worden betaald. Waarom lees ik dat hier niet?

Laat wat van je horen