Toyota is voor de 15de keer op rij het waardevolste automerk ter wereld. In de nieuwste ranglijst van de 100 ‘Best Global Brands 2018′, samengesteld door marktonderzoeksbureau Interbrand, laat Toyota gerenommeerde merken als Mercedes-Benz, Facebook, McDonald’s, BMW en Disney achter zich. De waarde van Toyota steeg van 50,3 miljard euro in 2017 met maar liefst 6 procent tot 53,4 miljard euro in 2018.
De jaarlijkse studie ‘Best Global Brands’ – voor het eerst in 2004 gepubliceerd – wordt wereldwijd beschouwd als de benchmark voor de waardebepaling van internationale merken. In de top 10 van grootste merken ter wereld staat Toyota als eerste automerk op plaats 7. De top 3 bestaat uit de grote techbedrijven Apple, Google en Amazon.
Toyota vertoont met een stijging van 3,1 miljard en 6 procent de grootste winst ten opzichte van andere hoog genoteerde automerken in de lijst. Mercedes-Benz (+2 procent), BMW (-1 procent), Honda (+4 procent) en Ford (3 procent) maken de top 5 compleet.
Wetenschappelijk onderbouwd
De ‘Best Global Brands’ wordt wetenschappelijk onderbouwd aan de hand van 3 belangrijke parameters: de financiële prestaties van de producten en diensten van het merk in kwestie, de rol die het merkimago speelt in het aankoopproces van de consument en in welke mate het merk de bedrijfswinst veiligstelt.
Top 10 merkwaarde automerken 2018
1. Toyota met 53,4 miljard euro
2. Mercedes met 48,6 miljard euro
3. BMW met 41 miljard euro
4. Honda met 23,7 miljard euro
5. Ford met 14,0 miljard euro
6. Hyundai met 13,5 miljard euro
7. Nissan met 12,2 miljard euro
8. Volkswagen met 12,2 miljard euro
9. Audi met 12,2 miljard euro
10. Porsche met 10,7 miljard euro
Laat wat van je horen