Toyota Hilux 2.4 D-4D

Het duurt geen honderd meter eer je in de gaten hebt dat de Toyota Hilux geen SUV met een bakkie is, maar een écht werkpaard. Dat betekent dat je hier en daar een compromis moet doen – in ruil voor een onverzettelijk uiterlijk.

Met zijn oranje lak, 18-inch wielen, chromen roll-bar en fraaie alumi- nium afdekking van de laadbak komt onze testauto weliswaar heel stijlvol over, maar de eerste verkeersdrempel schud je wakker en laat je duidelijk merken dat wie een verfijnd onderstel wenst, beter een RAV4 of een Land Cruiser kan bestellen. Man, wat een dreun kan zo’n kleine, gemene ribbel toch geven! Als we zo letterlijk met de neus op de feiten zijn gedrukt, is het goed ons te realiseren waarmee we eigenlijk onderweg zijn. De Hilux bestaat al decennia en is in het Toyota-programma net zo’n vaste waarde als de Land Cruiser en de Corolla (weer) is. Er zijn delen van de wereld waar haast geen andere auto’s (kunnen) komen dan de Hilux en dat zijn precies de plekken waar de wegen allerminst zijn geasfalteerd en waar drempels helemaal niet nodig zijn om het verkeer af te remmen. Functionaliteit en duurzaamheid: daar gaat het bij de Hilux om. Niet per se om gerieflijk van A naar B te komen, hoewel wij natuurlijk geneigd zijn een auto wel zo te beoordelen. Maar het is geen gewone personenauto, het is een bedrijfs- auto die je kan helpen met het verdienen van geld buiten de gebaande wegen of met een aanhanger van twee ton op de trekhaak.

bron: autoweek.nl