Via Autoblog.nl: Nog een paar maanden voordat het over en uit is met het bijtellingsvoordeel op hybride auto’s. De hoogste tijd dus om met de superrelevante Toyota Auris Touring Sports op stap te gaan.
Het interieur is netjes vormgegeven. Strak en zakelijk. Het multimediasysteem is in een soort horizontaal geplaatste iPad geplaatst, met aan weerszijden touchscreen knoppen voor de belangrijkste functies. Het werkt allemaal redelijk logisch en vlot. Het enige wat opviel was het feit dat het meerdere malen gebeurde dat de iPod-functie van mijn iPhone 6 automatisch begon te spelen als ik de achteruit inschakelde. Freaky. Toyota geeft zelf aan dat ze dit niet eerder meegemaakt hebben, dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat er een freaky connectie was tussen mijn telefoon en de Auris. Doe me wel een plezier als je een proefrit gaat maken: test het even voor me.
De rest van het interieur is ook prima in orde. Het pookje is vrij klein, maar dat heb je niet vaak nodig dus dat is geen ramp. De stoelen zitten goed, de materialen zijn behoorlijk netjes te noemen en het is bovendien stil. Heel erg stil. Er zijn drie modi waarin je de auto kan instellen: EV Mode, ECO Mode en PWR Mode, het laat zich raden welke modus wat doet. Onder de kap vinden we een hybride aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor en een 1.8 viercilinder benzinemotor. In samenwerking zijn deze goed voor een systeemvermogen van 136 pk en 142 Nm koppel.
Zo lang je elektrisch rijdt hoor je alleen wat bandengeruis, pas als de verbrandingsmotor aanslaat krijg je wat geluid binnen. En dat is dan weer een vrij indringend en bovendien constant geluid, zeker als je flink op de pedalen staat. Op zich heb je daar ook best reden toe: de Auris Hybrid spurt namelijk in dik 11 seconden naar de honderd als je de volledige slag van het gaspedaal gebruikt. Doe je dat niet, dan duurt het nog wat langer en je wil niet met 70 invoegen op de snelweg natuurlijk. Als je het vermogen aanspreekt zie je in het sportief zakelijk vormgegeven klokkenhuis een teller rood oplichten, leuke gimmick. Sturen doet de Auris eigenlijk best goed. Het is allemaal wat aan de lichte kant, maar het is geen onderstuurd hok.
Maar goed. Zo lang je een beetje subtiel met het gaspedaal omgaat is het dus een fijne, stille auto. En laten we eerlijk zijn: als jij met je auto alleen elke ochtend en avond de A1 afsukkelt in de file op weg naar je werk, dan heb je geen drol aan een hot hatchback of een dikke coupé. Dan wil je gewoon comfortabel vervoer met een beetje luxe en het moet minder kosten dan de treinreis tussen je huis en je werk. En dan wordt die bijtelling natuurlijk erg belangrijk, want als jij elke maand een paar honderd euro kan besparen op je auto, dan kan je die weer in leuke dingen stoppen.
Als dat jouw afweging is, dan is de Auris Hybrid nog helemaal niet zo’n gek idee. De Auris is niet het type auto dat je op zondagmiddag voor je plezier pakt om een stukje te sturen. Het is niet het type auto waar je naar omkijkt als je erbij wegloopt, gewoon om te zien hoe fantastisch hij is. Maar het is vervoer, kost relatief weinig, gaat zelden stuk en doet alles wat een auto als gebruiksvoorwerp moet doen. En als je het zo benadert doet hij dat beter en goedkoper (Toyota claimt dat de kilometerkosten tot 45.000 kilometer per jaar lager zijn dan die van een 14% 308 diesel) dan een hoop van zijn concurrenten. Het zou nooit mijn persoonlijke keuze zijn, maar ik kan me voorstellen dat mensen hiervoor kiezen.
Als je nu een Auris Hybrid bestelt en voor 1 januari op kenteken zet, dan is deze nog goed voor 14% bijtelling, daarna is het uit met de pret voor dit soort auto’s en gaan ze mee in de gebruikelijke bijtellingstarieven. Prijzen beginnen bij 26.595 euro, maar de hatchback is nog wat goedkoper en er zijn momenteel wat extra kortingsacties aan de gang.
bron: autoblog.nl
Laat wat van je horen