Er zijn merken die kiezen voor de veilige weg van evolutie. Denk aan deVolkswagen Golf. Al is geen één deel plaatwerk uitwisselbaar tussen de oude en de nieuwe, de auto blijft herkenbaar als een Golf. Bij Toyota pakt men dit anders aan. Tot 2007 was het de Corolla die al sinds jaar en dag voor verkopen zorgde. Toch kozen de Japanners er voor om deze succesvolle naam in dat jaar te vervangen door Auris, maar daarbij het uiterlijk en interieur niet té extreem te evolueren. Nu is er de splinternieuwe Auris, waarbij de naam hetzelfde is gebleven, maar het design compleet verschilt met zijn voorganger. Er is nu sprake van een revolutie in plaats van een evolutie. Gaat deze auto Toyota wederom aan goede verkoopcijfers brengen? We reden de auto alvast rondom Lissabon om dat te bevinden.
Van saai naar fraai
Standaard staat de door ons gereden Hybrid op 15 inch lichtmetalen velgen. Omdat we met de meest luxe uitvoering op pad waren, zijn deze vervangen door twee maten grotere velgen. Samen met de pareleffect lak, de chromen strips in de grille en de achterzijde maakt het de Auris – samen met het voorgenoemde aansprekende design – tot een fraaie toevoeging op onze wegen.
99% anders
Hoewel het design een grote stap voorwaarts is, zijn niet alle gebruikte materialen van een hoogwaardig soort. Naast het witte leder op het dashboard contrasteert het harde glimmende kunststof rondom de bedieningspanelen voor de klimaatcontrole en het audiosysteem op een negatieve manier. Ook details als het blauwe digitale klokje – welke veel weg heeft van de eerste digitale horloges – en het paneeltje dat informatie geeft over de ingeschakelde airbags doen afbreuk aan het verder mooie interieur van de Toyota.
Het toverwoord is ‘Hybrid’
Wel de lusten, niet de lasten
Zakelijke belofte
+ Fraai design van exterieur en interieur
+ Prettig weggedrag
+ Laag verbruik en dito bijtellingMin
– Afwerkingsmissers in het interieur
– Ruimoerige aandrijflijn bij volle belasting
Ik rij sinds bijna een jaar een Auris Hybride Executve . Nu, bij het koude weer is het rijden onder de ca. 60km meestal op de accu’s niet haalbaar, omdat waarschijlijk de accu’s te koud zijn. Sinds de Koude periode is mijn gebruik dan ook slechts 1 : 17” 3 bij ca 70 % buitenweg (100km p/u)en ca 30% stadsritten
Dat is toch niet wat er beloofd is door Toyota !!
Hoewel een vernuftig en eigentijds ontwerp van deze nieuwe Auris Hybrid, lijkt bij ongewijzigd overheidsbeleid de in het artikel gesuggereerde glansrol van deze nieuwe aanwinst in de Toyota-stal slechts een kort leven beschoren. Immers per 1 januari 2014 moet voor de Auris Hybrid weer BPM en motorrijtuigenbelasting worden betaald. Jammer, dat de Toyota-technici de CO2 uitstoot niet met enkele grammen per kilometer hebben weten terug te dringen. Alsdan was de beweerde glansrol wellicht wel verzekerd.