
Toyota onthult binnenkort de volledig nieuwe Toyota Auris en het model kleurt de nieuwe ambitie om aantrekkelijke, dynamisch rijdende auto’s te bouwen. Bovendien volgen in Nederland voor het eerst ook speciale, op de zakelijke rijders gerichte versies, die maar 14% bijtelling zullen hebben.
Het design van de nieuwe Auris breekt radicaal met het verleden. De carrosserie heeft krachtige contouren en is 55 millimeter lager dan zijn voorganger. Het geeft de Auris een dynamisch en krachtig uiterlijk, die wordt versterkt door Toyota’s nieuwe designtaal. En dus zien we scherpe lijnen, zoals die van de smalle, scherp gesneden koplampen met LED-dagrijverlichting, de inmiddels bekende trapeziumvormige grille en een stevig aangezette achterzijde.
Lichter en luchtiger
Ondanks die nadruk op dynamiek, is de efficiency beter dan ooit. De carrosserie heeft een Cw-waarde van slechts 0,28 en op de weegschaal blijkt de nieuwe Auris maar liefst 40 kilo lichter geworden.
Auris krijgt doorontwikkelde Full Hybrid aandrijflijn
Het motorengamma biedt keuze uit 1,3- en 1,6-liter benzinemotoren, een 1,4-liter of 2,0-liter dieselmotor en een doorontwikkelde 1,8-liter Full Hybrid aandrijflijn met standaard CVT-automaat. De laatstgenoemde variant zal dankzij zijn lage CO2-uitstoot de komende tijd nog in de 14% bijtellingscategorie vallen én vrijgesteld zijn van wegenbelasting. De nieuwe transmissie zorgt bij acceleratie voor een natuurlijker aanvoelende verhouding tussen snelheid(opbouw) en toerental.
De volgens Toyota uitgebreide standaarduitrusting van de nieuwe Auris draagt bij aan een hoog comfortniveau. Zelfs in de basisuitvoering zijn zaken als climate control, verlichting met Follow Me Home-functie en Hill Start Assist (die het wegrijden op hellingen vergemakkelijkt) standaard. Tegen meerprijs kan de uitrusting onder meer worden uitgebreid met het JBL GreenEdge Premium Sound System, die bij hetzelfde stroomverbruik twee keer zoveel vermogen levert als conventionele speakers. Een noviteit is de Simple Intelligent Park Assist, die met tien sensoren helpt bij het zoeken naar een geschikte parkeerplek en vervolgens zelf inparkeert: de bestuurder hoeft alleen nog maar gas te geven en te remmen. Het Toyota Touch-multimediasysteem, ten slotte, biedt voortaan ook toegang tot online content en apps, waaronder een nieuwe Twitter App. De nieuwe Auris is vanzelfsprekend uitgerust met ABS met EBD, Brake Assist, Vehicle Stability Control (VSC) en 7 airbags, waaronder een knie-airbag.
bron: groen7.nl
Laat wat van je horen