Van sommige auto’s wordt veel verwacht, terwijl anderen meer als showroomvulling bedoeld zijn. In de praktijk pakt het soms anders uit dan we vooraf verwachtten. In de rubriek Ingereden kijken we hoe een vers model tot op heden presteert. Deze week: Toyota Auris.
Wat bij Toyota aanvankelijk alleen kon in een Prius is inmiddels ook al weer even mogelijk in de Auris: hybride rijden. Sinds begin dit jaar staat de nieuwe generatie van Toyota’s C-segmenter bij de Nederlandse dealers. Een auto die met z’n efficiënte hybridetechniek auto’s als de Golf Bluemotion en de Mégane spaardieseltjes de wind van voren moet geven. Een schot in de roos natuurlijk: betrouwbare Japanse techniek met 14% bijtelling in het C-segment. Wij vroegen Rutger Kerstiens van Toyota Nederland over het wel en wee van het scherpe aanbod.
“De nieuwe Auris staat sinds begin dit jaar bij de Nederlandse dealers. Sinds die tijd hebben we een kleine 2.700 exemplaren geregistreerd. Dat is iets meer dan vorig jaar rond deze tijd”, vertelt Kerstiens. Daarmee mag de importeur behoorlijk tevreden zijn. “De registraties lopen precies in de pas met onze verwachtingen. Het bewijst dat ons aanbod het in een markt die sterker krimpt dan verwacht goed kan doen”.
“We verwachten dat de verkopen de komende maanden extra hard zullen gaan, want vanaf volgende week staat de ruime Touring Sports in de showrooms.” Evenenals voor de hatchback-versie betaal je voor de Hybrid-uitvoering niet alleen dit jaar, maar ook volgend jaar maar veertien procent bijtelling. In dit segment is dat een behoorlijk aankoopargument. “We verwachten dat tegen het einde van het jaar uiteindelijk zo’n 60 procent een Touring Sports zal zijn.”
Het is overduidelijk dat het grootste deel van de Aurissen, nét als het leeuwendeel van bijvoorbeeld de Renaults Mégane, een bijtellingsvriendelijke versie is. Naast de Hybrid heeft Toyota nog benzine– en dieselversies in het gamma staan. “Zo’n 85 procent is een Hybrid. Mensen die niet voor een hybride kiezen, doen dat vaak omdat ze graag een caravan willen trekken. De 1.6-benzineversie is dan het meest populair”, vertelt Kerstiens.
De Lease- en Lease Pro-uitvoeringen blijken het meest populair. “Zowel onder zakelijke rijders als particulieren doen die uitvoeringen het goed. In ruil voor een relatief beperkte meerprijs krijg je bijvoorbeeld een panoramisch dak, privacy glass achter, de topversie van het miltimedia-navigatiesysteem, Toyota Touch & Go Plus, en 17-inch lichtmetaal. De Pro-editie voegt daar half-lederen bekleding en meesturende xenonverlichting aan toe.”
Welke auto’s laat men dan bij de dealer achter voor een hagelnieuwe Auris? “Dat is heel breed. We zien veel modellen van de vorige generatie Auris en de Corlla terugkomen. Door de nieuwe designtaal van Toyota zien we dat er meer Golfs, Méganes, Astra’s en 308’s op een Auris worden ingeruild. Vooral de zakelijke rijders met een gezin komen bij ons winkelen. Maar ook de particulier die kostenbewust is en voor zijn gezin een zéér betrouwbare auto zoekt, past perfect in het plaatje van de Auris. Daarnaast kijken we naar bedrijven die op de kosten willen letten. De Auris is voor hen financieel gewoon de beste keuze.”
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen