
De eerste generatie Auris werd pas succesvol toen er een hybride variant met 14% bijtelling van verscheen. Die komt er ook weer van de nieuwe generatie, dus ook die zullen we veel gaan zien. Maar de nieuwe Auris moet daarnaast ook dynamischer zijn. In Lissabon proberen we dat uit.
Met één blik zie je al welke kantToyota op wil met de nieuwe Auris. Hij is niet alleen langer dan de vorige, maar vooral ook lager, waardoor er meer dynamiek van uitgaat. Nogal een verschil met het lieve van de eerste generatie. Maar de toegenomen lengte zorgt ook voor meer ruimte voor de inzittenden en een bagageruimte die tot 360 liter kon groeien. Dat is weliswaar niet toonaangevend in het C-segment, maar zeker ook niet krap. Bovendien werd bij de nieuwe generatie Auris vanaf het begin af aan rekening gehouden met de komst van de Hybrid. Het accupakket is netjes weggewerkt onder de achterbank, waardoor de milieuvriendelijke versie evenveel bagageruimte biedt als de versies met conventionele aandrijving. Ondanks het slankere profiel is het ruimteaanbod dus toegenomen.
Zwaartepunt
Maar met dat gedrongen profiel hint Toyota ook op de dynamische ambities van de nieuwe C-segmenter. Het zwaartepunt ligt lager en de nieuwe Auris volgt netjes de trend van gewichtsreductie. Afhankelijk van welke versie je voorkeur heeft, is editie twee daarom zo’n 50 kilo lichter dan z’n voorganger. Dat is uiteraard ook goed nieuws voor de liefhebber van het betere stuurwerk, minder gewicht is immers gunstig voor de wegligging. En die valt helemaal niet tegen, zo merken we in en om Lissabon.
Bron autoweek.nl
Laat wat van je horen