Een hybride middenklasse station met lage bijtelling, dat is wat de zakelijke rijder wil. Toyota biedt deze nu met de Auris Touring Sports. Het is voor het eerst dat Toyota van de Auris een stationwagon levert. De reden van dat langere wachten is simpel: om qua bagagevolume met de concurrentie mee te kunnen, moest het accupakket worden verplaatst van de bagageruimte (vorig model) naar een plek onder de achterbank (huidig model). Met een volume dat varieert van 530 tot 1.658 liter kan de Auris iedere concurrent aan. Ook op de interieurruimte voor passagiers heeft de hybride aandrijflijn geen enkel negatief effect.
Wat uitstraling betreft, blijkt de nieuwe Auris op de Europese leest geschoeid. Maar om de ruimtelijke variant naast Touring ook ‘sports’ te noemen, gaat wat ver. Vooral schuin van achteren oogt de auto uitermate modaal, in een grijze lak zelfs saai.
Dat neemt niet weg dat alle andere eigenschappen van het model dik in orde zijn. Technisch is er niets nieuws onder de zon. De 1.8 liter benzinemotor krijgt bijval van een elektromotor, die over korte afstanden de auto ook geheel zelfstandig aandrijft. Afhankelijk van de uitvoering (verschil in wielformaat) stoot de auto 85 tot 92 gram per kilometer aan CO2 uit. Daarmee blijft ook volgend jaar de begeerlijke 14 procent bijtelling in zicht. Wat komt hiervan in de dagelijkse praktijk terecht? De beloofde 1 liter op 25 tot 27 kilometer wordt niet gehaald. Wie normaal rijdt, komt uit op 1 op 18. Wie echt zijn of haar uiterste best doet, tikt de 1 op 20 aan. Maar dat is helemaal niet verkeerd voor een met 4,56 meter fors bemeten middenklasse stationwagon. Toyota benut de aanwezige ruimte optimaal. Zo heeft de bagagevloer een dubbele bodem en zelfs daaronder bestaat er nog een diepe ruimte voor gereedschappen, gevarendriehoek en lampenset.
Rijden met de Auris Hybrid is een comfortabele aangelegenheid. De nieuwe Auris is lager dan zijn voorganger, veroorzaakt daardoor minder zijdelingse bewegingen van de carrosserie, dus kent een wat soepelere afvering. Met het rijgedrag en de functionele eigenschappen blijkt helemaal niets mis.
De koper zal in de meeste gevallen echter op de geldelijke voordelen afkomen. Alhoewel Toyota dit type vanaf 19.850 euro aanbiedt met een 1.3 liter benzinemotor, gaan de meeste kopers in ons land voor de Hybrid vanaf 24.750 euro. Daarmee is Toyota de enige aanbieder in dit segment die met een benzinemotor voldoet aan de normen voor lage bijtelling. De klant profiteert vanaf 1 januari van de lagere wegenbelasting voor benzinemotoren, de concurrentie bestaat louter uit diesels.
Toyota Auris en concurrentie
Toyota Auris Touring Sports
Bagageruimte 530-1.658 liter, gewicht 1.310 kg. Hybride 1.8 liter/136 pk. Vanaf 19.850 euro, Hybrid 24.750 euro.
Ford Focus Wagon
Bagageruimte 490-1.516 liter, gewicht 1.216 kg. Benzine 1.0 liter/125 pk. Vanaf 21.375 euro, 1.0 125 pk Tit. 25.250 euro.
Renault Mégane Estate
Bagageruimte 524-1.600 liter, gewicht 1.251 kg. Benzine 1.2 liter/130 pk. Vanaf 20.990 euro, TCe 130 Col. 24.990 euro.
Volkswagen Golf Variant
Bagageruimte 605-1.620 liter, gewicht 1.229 kg. Benzine 1.4 liter/122 pk. Vanaf 21.450 euro, 1.4 TSI 25.990 euro.
Bron: BNdestem.nl
Laat wat van je horen