We hebben een rijke autosporthistorie. Met tal van sportieve Toyota modellen. Zoals de Toyota Corolla. Nu horen we je denken: de Corolla sportief? Oh jazeker. Bekijk de volgende 3 supersportieve Corolla’s maar eens!
Wie in de jaren 80 is opgegroeid en oud genoeg was, keek naar Dallas of Dynasty. Of beide! En ook de Nederlandse comedyserie Zeg ‘ns AAA hield mensen aan de buis gekluisterd. Oranje wint in 1988 het EK voetbal. Supersterren als Madonna, Micheal Jackson en Prince domineren de hitlijsten. De cd en videorecorder winnen aan populariteit, en Ronald Reagan is de 40ste president van de Verenigde Staten.
Laatste Corolla met achterwielaandrijving
Toyota kende in de jaren 80 ook een hoogtepunt, namelijk de Corolla AE86 (zie foto bovenaan). Dit was de laatste Corolla met achterwielaandrijving. En autoliefhebbers weten wat dit betekent: rijplezier op z’n best! De 1,6-liter 4-cilinder benzinemotor met dubbele bovenliggende nokkenas (DOHC) leverde 97 kW/130 pk. Tegenwoordig is dat niet ‘huel veel’, maar toen wel. En omdat de Corolla AE86 slechts 940 kilo woog, was het in ieder geval ruim voldoende voor een topsnelheid van bijna 200 km/uur!
Als er één auto is waarmee je kunt driften, is het de Corolla AE86 wel. De driftkoning Keiichi Tsuchiya racete met een AE86 en schijnt er nog altijd enkele te bezitten. Overigens weet hij ook wel raad met de Toyota GT86
De Corolla AE86 – die als coupé en hatchback leverbaar was – kreeg pas echt een cultstatus door zijn rol in de succesvolle manga (strip) Initial D. Hierin rijdt scholier Takumi Fujiwara in een AE86 over verraderlijke Japanse bergpassen. Hij rijdt zó snel en zó goed dat het opvalt bij lokale raceteams. En Takumi? Hij ontdekt dat autorijden meer is dan alleen vervoer en dat het ook plezier geeft. Juist met die gedachte hebben we de nieuwe Toyota crossover C-HR ontwikkeld.
Check de video van de manga waarin de Corolla AE86 driftend de bocht doorgaat:
Wie nu een Corolla AE86 wil hebben, moet tamelijk diep in de buidel tasten. In Japan wordt de auto liefkozend ‘hachi-roku’ (acht-zes) genoemd. Zowel 8 als 6 is in Japans een geluksgetal.
‘Hot hatch’: Corolla GTi
De jaren 80 staan bij autoliefhebbers ook bekend om zijn ‘hot hatches’: op het oog doodnormale gezinsauto’s, maar met een extra gepeperde motor erin. Het bekendste voorbeeld is de Golf GTI. Toyota luisterde ook toen al goed naar de markt en kwam met de Corolla GTi. Met onder de motorkap een van de AE86 afgeleide 1,6-liter 4-cilinder met 16 kleppen. Met een vermogen van 97 kW/130 pk in Europa draaide de snelste Corolla zijn hand niet om voor een topsnelheid van 200 km/uur.
De Corolla GTi was voorzien van een aangepaste wielophaning met een sportievere afstelling van dempers en schokbrekers. En ook al had hij voorwielaandrijving, de fun was er niet minder om. Het fraaie exemplaar op de foto hieronder komt uit 1992. Leuk weetje is dat Toyota met een snelle versie van de Yaris binnenkort terugkeert naar het segment van de ‘hot hatches’!
Corolla WRC
De laatste sportieve Corolla die we hier noemen, is de sportiefste van allemaal. Eigenlijk spreek een foto ervan al boekdelen. Kijk maar:
Dit is de Corolla WRC. De auto waarmee we in 1999 het World Rally Championship (WRC) wonnen! Veel sportiever wordt een Corolla niet. Een jaar eerder won rallylegende Carlos Sainz er de Rally van Monte Carlo mee. Tot voor kort was het de laatste rally Toyota, want na 1999 stapten we in de Formule 1. Maar we keren terug naar het rallytoneel! Met de Yaris WRC. In januari 2017 verschijnen we wederom aan de start van de Rally van Monte Carlo. Nu maar duimen dat de Yaris WRC net zoveel indruk maakt als zijn illustere voorganger, de Corolla WRC.
Bron: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen