
Via Groen7.nl > Bij het grote publiek staat Toyota bekend als dé grootgrutter in hybrides wereldwijd. Maar hoe doen ze het eigenlijk op de markt van de EV’s? Waar blijft de volledig elektrische Toyota? Concurrent Nissan heeft inmiddels de voorsprong genomen en gooit hoge ogen met de Leaf, die dit jaar zelfs tot Auto van het Jaar werd uitgeroepen. Nu Toyota bekend heeft gemaakt dat ze samen met Tesla de handen ineen slaan kunnen we wellicht wat meer EV-actie verwachten.
De Californische EV-bouwers van Tesla zijn al langer in gesprek met grote partijen als Daimler en Toyota. Die uitbreiding met laatstgenoemde gaat binnenkort verder, want uit een gesprek met CEO Elon Musk blijkt dat ze een deal hebben gesloten om onderling nog meer uit te wisselen. Oh, en er is een bedrag van ongeveer één miljard dollar mee gemoeid.
Wat krijgt Toyota allemaal voor deze deal? Om te beginnen mogen ze gebruik maken van Tesla’s accupakket en aandrijflijn voor de komende Toyota RAV4, de auto die hoogstwaarschijnlijk de eerste grootschalige productie-EV van het merk wordt en over een actieradius van 160 km beschikt. Niet dat wij ‘m (veel) zullen zien, de elektro-SUV zal namelijk alleen in de VS te verkrijgen zijn vanaf 2012. De Japanners bouwen de rest van de auto zelf in een Toyota-fabriek te Canada.
Toyota heeft verder nog de iQ EV in de pijplijn zitten als het aankomt op verbrandingsmotorloze auto’s. Het conceptmodel daarvan werd begin dit jaar voorgesteld en men hoopt in 2012 een productiemodel aan de man te kunnen brengen. Het is nog maar de vraag of hier ook Tesla-techniek in komt te zitten.
Bron: groen7.nl
Laat wat van je horen