
De vooruitgang die we boeken op het gebied van brandstofcellen krijgt de laatste tijd veel aandacht. En dat is ook niet vreemd, want de techniek bevindt zich in een dusdanig ver gevorderd stadium dat vanaf 2015 al de eerste waterstofauto’s uit de fabriek rollen.
20 jaar
Aangezien wij een autofabrikant zijn, is het logisch dat de ontwikkeling van brandstofcellen voornamelijk is bedoeld voor toekomstige auto’s. We werken echter al 20 jaar aan deze technologie en al die kennis die in die jaren is opgedaan, kan ook worden gebruikt voor andere doeleinden, zoals energievoorziening voor huishoudens!
ENE-FARM Type S
We hebben in 2009, in samenwerking met een aantal andere fabrikanten, een brandstofcelsysteem ontwikkeld waarmee we huishoudens in Japan van energie kunnen voorzien. Sindsdien zijn brandstofcellen steeds geavanceerder en efficiënter geworden. Nu hebben we in samenwerking met andere Japanse bedrijven het zogenoemde ENE-FARM-systeem geüpdatet naar ENE-FARM Type S. Dit systeem is 45% efficiënter en omdat elke brandstofcel werkt met temperaturen tussen 700 en 750 graden Celsius, kan het systeem ook perfect worden gebruikt om water te verwarmen!
Tsunami
Bedrijven die betrokken zijn bij het project zijn van mening dat de ENE-FARM Type S traditionele energiebronnen kan vervangen, terwijl er geen sprake is van welke vorm van schadelijke uitstoot dan ook. En dan nog iets: de ENE-FARM is vorig jaar in de nasleep van de beruchte tsunami in Japan weliswaar onbedoeld maar uitgebreid getest. Duizenden huishoudens aan de oostkust van Japan zaten zonder stroom. De ENE-FARM bleek in staat om voldoende energie te leveren, terwijl de maximale capaciteit niet eens werd bereikt.
Dus, zoals het ernaar uitziet, worden we niet alleen marktleider op het gebied van waterstofauto’s maar ook een energiemaatschappij! Iemand interesse in groene stroom?
bron en tekst: blog.toyota.nl
Laat wat van je horen