
Tokio – Het ontwerp van de huidige Toyota Prius is een evolutie van zijn voorganger. De volgende editie, die in 2014 op de markt moet komen, zal een grotere designstap voorwaarts zetten. Het wordt echter geen radicaal andere auto.
“Misschien liggen de architecturen van de huidige en vorige Prius te dicht bij elkaar,” zegt Chris Hostetter, Vice President voor productstrategie van Toyota USA, in het vakblad Automotive News. “We hebben nu een menu om uit te kiezen. We kunnen het huidige ontwerp doorontwikkelen of gaan voor een echt nieuw ontwerp.” Het design van de bestaande Prius is door collega-autobouwers gekopieerd voor de Honda Insight en de Chevrolet Volt/Opel Ampera. De volgende generatie zal meer emotie kennen. Volgens Hostetter zet de nieuwkomer de maatstaf op het gebied van brandstofefficiëntie, terwijl de rij-eigenschappen op een hoger niveau worden gebracht. Als eerste van een lijn nieuwe modellen krijgt de Prius de beschikking over een nieuw platform.
BATTERIJ
Toyota kiest voor de boreling voor een aangepaste versie van haar hybridesysteem. Het staat echter voor de buitenwereld nog open of er gebruik gaat worden gemaakt van een nikkel-accupakket of een lithium-ion batterij. Het huidige type beschikt over de nickel–metal hydride batterij, maar in de Wagon past Toyota al de lithium-ion-accu’s toe.
De huidige generatie Toyota Prius is de succesvolste editie. Van het model gaat Toyota dit jaar een miljoen stuks verkopen, waarmee de fabrikant direct een nieuw verkooprecord neerzet. De hogere afzet is te danken aan een toename van het aantal modellen onder de Prius-naam, zoals de vijfdeurs hatchback en de Wagon. In 2010 wist Toyota 509.399 exemplaren af te zetten, maar toen bestond het Prius-programma alleen uit de vijfdeurs hatchback.
Bron: telegraaf.nl
Laat wat van je horen