In 2011 al liet Toyota zien sterk in te zetten op de ontwikkeling van waterstoftechniek met de FCV-R Concept. Nu laten de Japanners weten dat die investeringen in deze technologie zijn vruchten af gaat werpen met een productiemodel dat uiterlijk 2015 in de showroom zal staan. Deze FCV-R is daarvan een voorbode.
Toyota heeft al meer dan een miljoen hybridewagens geproduceerd. De Japanners staan bekend als één van de pioniers op gebied van moderne technologieën. Bij werkelijk elke brand- en grondstof wordt gefilosofeerd of het een auto kan voortstuwen, zo ook waterstof. Er zijn meer autofabrikanten die met het gebruik van waterstof hebben geëxperimenteerd, maar Toyota is een van de eerste die deze techniek in serieproductie wil implementeren. Sinds Toyota in 1992 begon met het ontwikkelen van de waterstoftechnologie is er veel vooruitgang geboekt. Deze laatste generatie van deze FCV-R heeft een vermogensdichtheid van 3.0 kW per liter, drie keer meer dan de concept FCV-R uit 2008. FCV-R staat voor Fuell Cell Vehicle Reality en Revolution en is een brandstofcelhybride. Hij zet waterstof om in water en zuurstof en haalt daar zijn energie uit. De huidige FCV-R zou een actieradius van 700 km hebben zonder daarbij CO² uit te stoten. Toyota geeft aan dat de toepassing van de brandstofcel het gebruiksgemak absoluut niet in de weg staat.
Prijzig
Het is duidelijk dat er een fiks prijskaartje aan het seriemodel komt te hangen. Toyota spreekt over een prijs van ‘minder dan €80.000,-‘. De vraag of is Toyota met die prijs de consument voor zich gaat winnen, zeker met de ontwikkeling van de ‘doorsnee’ hybride. Toyota heeft er vertrouwen in en wil in 2020 een volledig modellengamma als brandstofcelhybride op de markt brengen en daarmee enkele tienduizenden exemplaren per jaar af zetten.
Bron: autowereld.nl
Laat wat van je horen