
Keer op keer gunt Toyota ons op grote autoshows een blik in de toekomst. Zo ook in Genève waar men zojuist het doek van de FT-Bh conceptcar heeft getrokken. De afkorting staat voor Future Toyota B-segment hybrid en geeft daarmee duidelijk zijn intenties aan.
De laatste tijd gunt Toyota ons veelvuldig een blik in de toekomst. Op de Tokyo Motor Show presenteerden de Japanners maar liefst drie conceptcars die de toekomstvisie aan moesten geven. De FCV-R op waterstof, de elektrische iQ en ook de zeer bijzondere Fun-Vii gaven acte de presence van Toyota´s toekomstvisie. Een maand later was het de NS4 die in Detroit de Toyota-stand sierde en vandaag hebben de Japanners in Genève deze FT-Bh gepresenteerd. Ook een toekomstvisie.
Showcase
De FT-Bh is – natuurlijk – vooral een showcase van de innovatieve kracht van Toyota. Dat neemt niet weg dat het studiemodel een reëel beeld geeft van wat in de nabije toekomst van het merk kan worden verwacht. Niet zozeer op het gebied van styling lijkt ons, want daarin slaat de FT-Bh wel heel erg door. Nee, vooral de aandrijflijn moet weer tot de verbeelding spreken. Zeker als je kijkt naar de CO2-uistoot van slechts 49 g/km. Die wordt behaald dankzij de 1.0 liter 2-cilinder benzinemotor met 50 pk geassisteerd door twee elektromotoren die volgens de engineers ‘ten minste dezelfde – zo niet betere – prestaties leveren als die in de nieuwe Full Hybrid Yaris’. De elektrische componenten van die aandrijflijn leveren 80 pk en zouden het volgens de eerste praktijktests mogelijk maken om in stedelijke gebieden tot wel 60% van de tijd volledig elektrisch te rijden.
Gewichtsbesparing
Naast de aandrijflijn is Toyota trots op de gewichtsbesparing die men dankzij zorgvuldig materiaalgebruik heeft weten te realiseren. Zo zijn de stoelen bijvoorbeeld extra dun en is de carrosserie opgetrokken uit licht materiaal. De FT-Bh weegt dan ook maar 782 kg.
Bron: [www.autowereld.com]
Laat wat van je horen