De nieuwe Toyota Prius krijgt vierwielaandrijving en zal rond de 25 procent zuiniger worden dan het huidige model. Dat meldt althans het Britse Auto Express, dat het verhaal baseert op uitspraken van een anonieme Toyota-ingenieur. Eerder berichtte Autoweek al over een compleet nieuw uiterlijk, en nu blijkt dat ook de aandrijflijn flink op de schop gaat. Volgens de ingenieur gaat de elektromotor zijn krachten voortaan op de achterwielen loslaten, waardoor de auto tot een snelheid van 60 kilometer per uur als vierwielaandrijver kan functioneren.
Ondanks deze voorziening moet de auto 70 kg lichter worden dan nu het geval is. De verbrandingsmotor is in de basis nog steeds dezelfde 1,8-liter viercilinder, maar die gaat wel op de schop met naast een lager verbruik ook meer vermogen als doel.
Verbruik
Door alle wijzigingen zou het verbruik van de auto met 25 procent dalen naar waardes rond de 1 op 38, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 70 g/km. Naast de ‘gewone’ Prius komt er ook weer een plug-in versie. Ook die wordt wat zuiniger, maar minder drastisch dan de versie zonder stekkeraansluiting.
Bijzonder is dat de gewone Prius volgens de medewerker gewoon gebruik blijft maken van nikkel-metaalhybride-accu’s, terwijl de plug-in nu al is voorzien van de modernere lithium-ion optie. De ouderwetsere batterijen zouden de vele korte oplaadsessies in die auto beter kunnen verdragen op de lange termijn.
Bron: nu.nl
Laat wat van je horen