In Shanghai zal Toyota z’n kakelverse Vios presenteren, een compacte sedan in het B-segment. Naar Europa komt -ie niet, ondanks z’n frisse uiterlijk.
Ontzettend spannend is de nieuwe Toyota Vios niet, maar hij is stukken beter geslaagd dan z’n voorganger (foto 14). Normaal gesproken worden deze kleine, ietwat smalle sedannetjes in Europa met enige scepsis ontvangen. Auto’s ‘met kont’ zijn in Nederland vooral pas in trek vanaf het D-segment. De kans is groot dat je hem nog nooit op de weg hebt gezien, maar in Zuidoost-Azië is de Vios daarentegen een van de bestverkopende auto’s.
De Vios, ook wel Balte genoemd in sommige markten, is een sedanversie die gebaseerd is op de Toyota Vitz, die bij ons weer Yaris heet. Aan de voorzijde zien we de kenmerkende nieuwe Toyota-neus, die al z’n debuut maakte op de nieuwe Auris.
‘Value beyond belief’ is het motto dat Toyota in z’n hoofd had bij het ontwikkelen van de Vios. Veel voor weinig dus. De compacte sedan meet 4.410 mm in de lengte,1.700 mm in de breedte en is 1.475 mm hoog. Kenmerkende waarden voor een dergelijke sedan: relatief smal en hoog. Onder de kap ligt een 1.5-liter grote benzinemotor die 107 pk en 142 Nm naar de vooras stuurt. Zelf schakelen is mogelijk, maar wie liever lui dan moe is, kan dat ook aan een automatische transmissie overlaten.
De luxere en sportiever ogende S-uitvoeringen krijgen 16-inch lichtmetaal, mistlampen, lederen bekleding en een starknop voor de motor. Airconditioning is eveneens standaard op de S. ‘Kale’ exemplaren krijgen uiteraard gewoon twee plofzakken en ABS.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen