Toyota heeft tijdens de Consumer Electronics Show in Las Vegas de Concept-i gepresenteerd, een futuristisch studiemodel met kunstmatige intelligentie.
Medio december liet Toyota al doorschemeren dat het een ‘interieurconcept’ zou meebrengen naar de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas, een beurs vol gadgets en nagenoeg ongrijpbare toekomstmuziek. Toyota ziet in de CES een ideaal podium om zijn toekomstvisie te presenteren: de Concept-i.
De Concept-i is volgens Toyota een ‘binnenstebuiten’ ontworpen concept-car, iets dat erop wijst dat het interieur als eerste is getekend. “Stel je voor dat voertuigen in de toekomst vriendelijk én op jou gericht zijn. Dat is de visie achter de Concept-i”, schrijft Toyota over zijn jongste studiemodel. Daarmee is de toon gezet.
Het witte studiemodel werd door Toyota’s designcentrum in Californië getekend en is volgestopt met technologie die door Toyota’s Innovation Hub is ontwikkeld in San Francisco. Zo heeft Toyota de Concept-i toegerust met ‘kunstmatige intelligentie’ in de vorm van een computer die “[…] anticipeert op de behoeften van mensen, inspireert tot fantaseren en levens kan verbeteren”. Het blijft allemaal wat vaag klinken, maar het komt er op neer dat Toyota met de Concept-i een nieuwe gebruikerservaring wil laten zien, daar het interieur van de auto een andere functie krijgt.
De kunstmatige intelligentie, Yui genaamd, is in staat om emoties te herkennen en leert van de gebruiker. Opvallend is dat Toyota zo min mogelijk schermen heeft toegepast. Gekleurde lampen op de vloer geven aan of de Concept-i zich in de autonome modus bevindt en andere lampen doen bijvoorbeeld weer dienst als dodehoekindicator. Tenslotte is ook de achterzijde van de Concept-i in staat om met de buitenwereld te communiceren.
Gaan we bovenstaande zaken binnen enkele jaren terugzien op de Toyota die gewoon in de showroom staat? Waarschijnlijk niet, maar de Concept-i laat wel zien dat het Japanse merk hard nadenkt over hoe het het binnenste van een autonome auto een nieuwe functie kan geven.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen