
Hij oogt op zijn minst ‘anders’. Sommigen zien er ‘een nieuw soort Prius’ in. Niet omdat ‘ie daar op lijkt. Maar wel omdat het weer een geheel eigen model is voor een geheel nieuwe techniek. Hoe dan ook: de FCV-R is een van de koppendraaiers van de Autosalon van Genève.
FCV-R staat voor Fuel Cell Vehicle – Reality & Revolution. En die laatste twee woorden mogen behoorlijk letterlijk worden genomen. Want al vanaf 2015 rolt de eerste FCV-R van de band. Althans, een van dit model afgeleide middenklasse sedan met brandstofceltechnologie.
De techniek onder de motorkap is het resultaat van 20 jaar intensief testen en de auto presteert er minstens net zo goed mee als vergelijkbare auto’s met een conventionele motor. En het mooie is: uit de uitlaat komt alleen waterdamp.
Waterstof is het antwoord op de vraag naar duurzame mobiliteit voor middellange en lange afstanden – en voor zwaar(der) transport. Het voordeel van de waterstoftechnologie is dat de lokale luchtkwaliteit er ontzettend sterk van profiteert. Want die staat op dit moment – zeker in de stedelijke gebieden – zwaar onder druk door de toenemende mobiliteit én de verdieseling in het bijzonder. Auto’s die zijn uitgerust met een brandstofcel produceren echter geen ziekmakende stoffen als NOx, PM en (andere) fijnstoffen.
Bron:
Laat wat van je horen