
Morgen barst het primeurgeweld op de North American International Auto Show dan écht los. Vandaag blikken we nog tweemaal terug op concept-cars die eens op in Detroit stonden. Allereerst is het de beurt aan de Toyota XYR.
Bij de Mitsubishi SST Concept zagen we al dat de Japanners hun concept-cars in Detroit graag subtiel houden. Geen bizarre creaties dus op Amerikaanse bodem. In 1999 stond deze Toyota XYR op de stand van Toyota, en elke leek kon zien dat het hier gewoon gaat om de nieuwe Toyota Celica. Denk de taartschep achterop en het uitgesproken spoilerwerk rondom even weg en de verschillen zijn nog erg klein.
In AutoWeek nr. 3 van 1999 schrijven we: “Bij Toyota zelf verspreken ze zich regelmatig als ’t over de XYR-concept gaat. Dit is immers gewoon het prototype van de nieuwe Celica. De XYR heeft voorwielaandrijving en is uitgerust met een compleet nieuwe aluminium 1,8-liter twincam-motor met een eveneens nieuw VVTL-i-inlaatsysteem.” Het concept bleef hetzelfde, al werd het blok in het productiemodel afgezwakt tot een mildere 143 pk. Wel kwam er een Sport-uitvoering op de markt die 192 pk naar het strijdveld bracht. Yamaha werd opgetrommeld om mee te helpen met de ontwikkeling van het hoogtoerige blok. Voor de Amerikaanse markt rustte Toyota de XYR bovendien uit met een automatische transmissie. Ander leuk detail: Yamaha hielp ook een handje mee bij de ontwikkeling van de tweeliter zescilinder die in Toyota’s eerste echte sportwagen kwam te liggen: de 2000 GT uit 1967.
De zevende generatie van Toyotas sportieveling was met zijn scherpe lijnen uit ander hout gesneden dan zijn voorganger, die met zijn dubbele ronde koplampen nog een typisch kind van de jaren negentig was. In 2006 viel het doek voor de iconische naam Celica. Jarenlang moest de Calica het zonder opvolger doen. Sinds kort heeft het Japanse merk de GT86 op de prijslijst staan, die met zijn achterwielaandrijving toch niet helemaal te vergelijken is met de voorwielaangedreven Celica.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen