Toyota Camry is onvervalste prijsvechter

Wereldwijd is de Toyota Camry nog altijd een van de populairste, zo niet dé populairste grote sedan, maar in West-Europa verdween de auto in 2004 na een aantal tegenvallende jaren van de markt. Na een afwezigheid van 15 jaar is de Camry nu weer terug om de Avensis te vervangen. Van die naar Europese smaak ontwikkelde middenklasser komt geen directe opvolger en dus mag de begin 2017 geïntroduceerde Camry nu ook hier zijn opwachting maken. Dikke zescilinders blijven in Azië en de VS, wij krijgen alleen de Hybrid. Dat is een aandrijflijn die we al kennen uit de Lexus ES 300h en Toyota RAV4 Hybrid.

De 2,5 liter benzinemotor werkt samen met een elektromotor.

Let wel, de Camry is geen plug-in hybride, dus alle energie komt uiteindelijk uit de benzine. Je kunt de 178 pk van de viercilinder en de 120 pk van de elektromotor niet zomaar bij elkaar optellen, maar een gecombineerd vermogen van 218 pk is nog steeds riant. Geen enkele andere sedan rond de 40 mille kan daaraan tippen. Het sprintje van nul naar honderd is mogelijk in 8,3 seconden, al komt daarbij wel een nadeel van de continu variabele transmissie aan het licht: bij rustig rijden houdt deze zich op de achtergrond, maar stevig versnellen zorgt voor wat loeien; de motor houdt dan een hoog toerental aan, terwijl de auto snelheid maakt.

“Het design is nu een stuk vlotter dan vroeger”

Tot een vlotte rijstijl nodigt de Camry dan ook niet uit, het is meer een grote cruiser, die je gewoon rustig en comfortabel van A naar B brengt. Geen wonder dat deze auto in de Verenigde Staten al jarenlang ongekend populair is, al prefereren we in Europa doorgaans iets dynamischer afgestelde auto’s. De besturing is licht en wat afstandelijk en door de regeneratie via het rempedaal is de remkracht bij stevig vertragen soms lastiger te doseren. Flink overhellen is er mede door het lage zwaartepunt niet bij, al voel je wel goed hoe het gewicht van de auto op de buitenste wielen drukt in vlot genomen bochten.

Zowel interieur als exterieur is veel vlotter qua design dan dat van de wat saaie Camry (met de uitstraling van een spruitje, schreef een Autovisie-collega destijds) die in 2004 uit de prijslijsten verdween. De vele lijnen en vouwen maken dat de auto er vanuit de ene hoek beter uitziet dan vanuit de andere. Het interieur is rustiger van opzet en is een mix van mooie en minder mooie materialen. In totaal krijg je drie displays, een centraal infotainmentsysteem, een scherm tussen de klokken en een head-up display, maar de software is traag, niet al te intuïtief en doet qua graphics gedateerd aan. Apple Carplay en Android Auto schitteren op dit moment nog door afwezigheid, maar daar wordt door Toyota aan gewerkt. Het ruimteaanbod is prima, beenruimte en hoofdruimte zijn goed voor elkaar.

https://www.telegraaf.nl/images/1013x570/filters:format(jpeg):quality(50)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/a2f8671e-6782-11e9-b4ef-0217670beecd.jpg

De achterkant is mooi gestroomlijnd en heeft een korte kofferklep.

Waar de Camry punten mee scoort is met zijn prijs. Instappen kan vanaf 39.995 euro en voor dat bedrag krijg je niet alleen een heel grote, ruime en zuinige auto, maar ook eentje die voor een instapper heel behoorlijk in zijn spullen zit. Adaptieve cruise control, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, led-koplampen en lichtmetalen wielen zijn standaard aanwezig. Interessant is de Business Intro-uitvoering, die voor iets meer dan 43 mille bijna alles wat je kan wensen aan boord heeft. De duurste Camry Premium van 47 mille voegt daar vooral nog luxe voor de achterpassagiers aan toe: een derde aircozone, elektrisch verstelbare leuningen van de achterbank en zelfs een heus bedieningspaneel in de middelste armsteun om die zaken, alsook het achterruitzonnescherm en de radio, te bedienen.

Wie op zoek is naar een grote, ruime en comfortabele sedan kan de Camry als onvervalste prijsvechter op zijn shortlist zetten, maar helaas voor Toyota is die groep in West-Europa traditioneel klein en is het D-segment ook nog eens gevuld met flink wat gevestigde namen. Amerika’s meest geliefde sedan lijkt daardoor op de Europese markt bij voorbaat al veroordeeld tot een rol in de marge.

Bron: telegraaf.nl