Hij werd als laatste van de stadsdrieling gepresenteerd, maar hij mag als eerste onder het mes: de Toyota Aygo. Tijdens de salon van Genève maken we van dichtbij kennis met Toyota’s bijgewerkte kleinste!
In het eerste kwartaal van 2014 werd de tweede generatie van de drieling Citroën C1-Peugeot108-Toyota Aygogepresenteerd. De Aygo was de enige van het stel die niet al in februari van dat jaar, maar pas in maart – aan de vooravond van de salon van Genève – werd gepresenteerd. Vier jaar later staat in ieder geval de Aygo op die Zwitserse beurs weer in de spotlights; Toyota presenteert er namelijk deze gemoderniseerde variant!
Toyota’s huidige Aygo kenmerkte zich altijd al door zijn X-design, een designtaal met haaks op elkaar staande lijnen. Die ontwerpstijl blijft behouden, maar droogt op de gefacelifte Aygo anders op. De complete bumper is nieuw en hetzelfde geldt voor de koplampunits waarin nu de dagrijverlichting is verwerkt. De kenmerkende X-vorm in de snuit van de Aygo loopt nu in carrosseriekleur door tot aan het Toyota-beeldmerk. Aan de achterzijde zijn nieuwe lichtunits geplaatst, exemplaren die uitgerust zijn met led-techniek.
Net als voorheen weet elke Aygo-uitvoering zich op een bepaalde manier te onderscheiden. Elke versie krijgt lichtmetalen wielen met een eigen ontwerp en ook in het interieur is elke uitvoering anders aangekleed. Aan de voorkant onderscheiden de diverse Aygo-smaken zich opnieuw van elkaar, waarbij het verschil vooral zit in de kleurstelling.
Ook vanbinnen wordt de Aygo ietwat aangepakt. Toyota monteert een vernieuwd instrumentarium met nieuwe meters en een nieuwe verlichtingskleur. Ook voor het interieur zijn nieuwe kleurencombinaties te kiezen.
De Aygo is niet alleen op optisch vlak aangepakt, maar gaat er ook onderhuids op vooruit. De 1.0 VVT-i levert nu 72 pk en 93 Nm en daarmee is hij krachtiger dan de 69 pk en 95 Nm sterke variant die voorheen in de Aygo lag. De driecilinder profiteert onder andere van een herzien injectiesysteem en een hogere compressieverhouding. Toyota belooft verder dat het blok dankzij de komst van een nieuwe balansas soepeler stationair draait. Met zijn nieuwe hart staat een snelheid van 100 km/h met 13,8 tellen een halve seconde eerder op de klok dan voorheen. De topsnelheid blijft met 160 km/h gelijk.
De basis-Aygo wordt geleverd als Eco-versie, een uitvoering met aerodynamische extraatjes waardoor de auto efficiënter door de lucht moet kunnen snijden. Daarbij staat de Eco op banden met een lage rolweerstand én beschikt hij over een start-stopsysteem. De bakverhoudingen zijn aangepast, de vierde en vijfde versnelling hebben langere overbrengingsverhoudingen. Het gemiddeld verbruik moet op 3,6 l/100 km liggen.
Toyota heeft direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de rijeigenschappen te verbeteren. De wielophanging is aangepast en de stuurinrichting is opnieuw gekalibreerd. Het stuurgedrag zou nu preciezer moeten zijn. Tevens moet de Aygo stiller zijn dan voorheen.
Natuurlijk hoort bij een facelift de toevoeging van nieuwe kleuren en zodoende is de vernieuwde Aygo voortaan ook leverbaar in Magenta en New Blue. De optielijst wordt verder uitgebreid met nieuwe stoelbekleding en nieuwe 15-inch lichtmetalen wielen, exemplaren waarvan de afwerking per Aygo-uitvoering verschilt. Toyota Safety Sense, dat Lane Departure Alert en het Pre-collision System omvat, is standaard op de topuitvoering.
Bron: autoweek.nl
Laat wat van je horen