
Via blog.toyota.nl > En nou is het mooi geweest! Dat dacht de regering toen duidelijk werd dat steeds meer nieuwe auto’s belastingvrij werden gekocht. Het beleid om zuinige en schone auto’s voordeliger te maken, werkte iets te goed. Dus komen er, zoals het er nu uitziet, vanaf 1 juli 2012 strengere normen voor belastingvoordeel op auto’s. Normen die jaarlijks worden aangescherpt. Maakt Den Haag van de Prius en Full Hybrid Auris nou echt muurbloempjes?
Onze twee ultazuinige Full Hybrids zijn nu (net als de Toyota iQ en Aygo) vrijgesteld van BPM en wegenbelasting (MRB). De zakelijk rijders mogen rekenen met 14 % fiscale bijtelling. Wat een luxe!
Wat verandert er op 1 juli 2012? Niets! Met hun CO2-uitstoot van gemiddeld 89 gram/km voldoen ze ook dan ruimschoots aan de nieuwe normen voor belastingvrijstelling. Op 1 januari 2013 worden deze normen nog lager. En ook dan zitten de Prius en Full Hybrid Auris nog goed. Deze auto’s zijn hun tijd vooruit.
2014 en 2015: koffiedik kijken
Als op 1 januari 2014 de normen weer een stapje worden aangescherpt? Gaat de kassa van de belastingdienst dan rinkelen? Dat is de koffiedik kijken. De huidige generatie Prius en Full Hybrid Auris zitten dan net 1 grammetje CO2 boven de norm. Maar de kans is groot dat tegen die tijd de uitstoot van de Prius en de Full Hybrid Auris door de engineers alweer scherper is gesteld – en dus gewoon onder de norm zit.
Zou dat niet het geval zijn, dan is de schade voor de nieuwprijs beperkt: er komt 90 euro BPM bij. Wel is de eigenaar van een (huidige generatie!) Full Hybrid Auris of Prius vanaf 2014 waarschijnlijk wegenbelasting verschuldigd. Vermoedelijk zo’n 50 tot 60 euro per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont.
In 2015 ligt de norm voor belastingvrij autorijden op 83 gram CO2/km. Bij een ongewijzigde uitstoot van de Prius en Full Hybrid Auris – maar dat is dus zéér onwaarschijnlijk – betekent day, dat de catalogusprijs met 567 euro (BPM) stijgt. Plus wegenbelasting. Maar goed, dat is nog altijd supervoordelig voor zulke luxe auto’s.
Bijtelling zakelijke auto’s: die blijft 14%
En hoe zit het met de bijtelling voor zakelijk rijders? In 2012 en 2013 blijft die ongewijzigd staan op 14%. In 2014 zou het 20% worden tenzij de uitstoot een grammetje zakt. Overigens is de regel straks dat de bijtelling die geldt bij de start van de leaseovereenkomst gedurende de hele looptijd geldt. Wie een Prius least in 2013 rekent dus ook in 2017 nog met 14% bijtelling!
Lees hier de details over de nieuwe belastingregels voor schone (en minder schone) auto’s.
Bron en tekst blog.toyota.nl
Laat wat van je horen