Het D-segment is als een woonwijk waaruit steeds meer mensen wegtrekken. De particulier koopt een klasse kleiner of wijkt uit naar de populaire crossovers en de zakelijke rijder richt zijn vizier alleen nog op varianten met bijtellingsvoordeel. Dat laatste kon Toyota niet bieden met de vorige Avensis. Deze vernieuwde versie met fris uiterlijk heeft wel zo’n leaselokker met 20% bijtelling en deze 1.6 D-4D-F moet meer dan 80% van de verkopen voor zijn rekening gaan nemen. Naar verwachting zo’n 500 stuks in totaliteit dit jaar. Vrijwel allemaal als stationwagen die nu – net als de Auris stationwagen – Touring Sports heet.
De van BMW afkomstige 1.6 viercilinder diesel wist eerder in de Auris een sterke indruk te maken. In de Avensis heeft de 112 pk en 270 Nm duidelijk meer moeite met het hogere wagengewicht van 1465 kg. De diesel moet grofweg 2000 toeren per minuut hebben om tempo te kunnen maken en in de lange zesde versnelling kom je daar pas rond 140 km/h bij in de buurt. Inhalen op de snelweg betekent dan ook een tandje terug. Echt een motorisering om rustig mee te rijden en dat past bij het karakter van de Avensis. Het is onderstel is comfortabel, het interieur is in kwaliteitsbeleving opgeklommen naar de middenmoot in het segment en hij is onveranderd ruim.
Concurrentie
Maar de Toyota moet het vooral hebben van een royale uitrusting en een gunstige prijs van 34.850 euro voor de Lease Pro-uitvoering van de diesel. IJzersterk is zijn concurrentiepositie echter niet. Mazda levert bijvoorbeeld een 20% bijtellingsconcurrent met de 6 SportBreak 2.2 Skyactiv-D Skylease+ met 150 pk en 380 Nm voor 35.840 euro. Vergelijkbaar uitgerust en veel krachtiger. Toyota levert nu ook een 2.0 diesel van BMW met 143 pk en 320 Nm, maar die biedt geen bijtellingsvoordeel en zal daardoor weinig verkocht worden.
PLUS
Comfort
Ruim interieur
20% bijtelling
MIN
Zwakke diesel
Laat wat van je horen