Hoe stevig de verpakking ook is vertimmerd, de vernieuwde Avensis kan z’n ouderdom er niet mee verbloemen’, schreven we medio 2015 in onze test van de toen net vernieuwde Avensis. Oftewel, hoog tijd voor een opvolger! Nu, weer een jaar later, geeft die alsnog een teken van leven. Eindelijk.
Laten we er geen doekjes om winden: Toyota heeft zitten slapen. De inmiddels 8 jaar(!) oude Avensis speelt al jaren geen rol van betekenis meer in het D-segment. Sterker, heeft het dat eigenlijk ooit gedaan? Enfin, we hopen (vooral voor Toyota) dat het nu wakker is geschud en dat de nieuwe Avensis wel potten weet te breken tegen zakelijke kanonnen als de Volkswagen Passat, Skoda Superb en Mazda6.
Hoe?
Wat moet Toyota dan zoal doen om van de Avensis een potentieel succes te maken? Goede vraag. Maar eigenlijk hoeven wij daarop geen antwoord te geven, want dat doet de eerdergenoemde concurrentie immers al. De gemene deler van die zakelijke talenten is dat ze je stuk voor stuk speciaal laten voelen. Hoe? Door je onder te dompelen in een totaalpakket aan mooie materialen, allerhande snufjes, moderne aandrijflijnen, dito rijeigenschappen en dat alles verpakt in een stijlvolle, inmiddels zeer riante koets. De huidige Toyota Avensis loopt wat zo’n omvangrijk totaalpakket gewoonweg achter de feiten aan.
Voordeel van de twijfel
Of de Japanners hiervan hebben geleerd, gaan we in de loop van 2017 meemaken. Maar de eerste signalen stemmen nog niet meteen positief. Zo lijkt het formaat van de auto niet of nauwelijks te groeien, en dat terwijl de Avensis al niet de ruimste was. Maar goed, deze foto’s zijn van ver geschoten, dus we geven Toyota het voordeel van de twijfel.
BMW-motoren
Onderhuids in elk geval veelbelovend nieuws. Daar gaan namelijk overwegend BMW-motoren schuil. Hier worden we niet zozeer enthousiast van omdat de benzines en diesels uit München komen, maar omdat ze allen voorzien zijn van minimaal één turbo. Weg met die nogal suffige, atmosferische exemplaren!
Naar verluidt gaat de nieuwe Avensis zelfs de beschikking krijgen over een 3-cilinder turbodiesel bekend uit de Mini Cooper D. En zoiets durft een autofabrikant doorgaans alleen wanneer het wagengewicht aan de lage kant is. Veel lager dan de 1.400 kg die de Avensis nu weegt in elk geval.
Laat wat van je horen