Toyota brengt mogelijk van de volgende generatie ook een elektrische uitvoering op de markt. “Dat is misschien iets waarover we moeten nadenken”, zegt Toyota Auris chief engineer Kunihiko Endoh in een interview met Autovisie
Geen poespas
De Auris is vooral te omschrijven als een CO2-vriendelijk model. Geen poespas of sportiviteit. Eerder braaf. “Aan het begin van de Auris is besloten om hem zo te positioneren. Uiteraard zou ik heel graag een snelle uitmonstering willen maken, maar de markt voor deze auto’s is klein”, zegt Endoh.
Brandstofefficiëntie
Volgens de technicus richt de Japanse autobouwer zich op auto’s die relevant zijn voor de markt. “Het merk heeft een andere benadering als het gaat om op technisch gebied vooruitstrevend te zijn. In dit geval niet zozeer gericht op performance en snelheid, maar op brandstofefficiëntie. Als bedrijf hebben we ook een investeringspotje met een beperkte inhoud. Met dat geld moeten we het doen. We kiezen daarom voor de projecten waaruit het meeste te halen is en een snelle Auris zit daar nu niet bij. We begrijpen dat een sportieve uitvoering kan bijdragen aan het sportiever maken van Toyota’s imago, maar bij deze generatie hebben we gekozen voor de huidige opzet. Dat kan echter per generatie verschillen. We kijken naar de marktvraag en stellen zo ons programma samen.”
Lichtgewicht
Voor de volgende generatie Auris blijft CO2-uitstoot een belangrijke pijler. Toyota zal opnieuw proberen om die verder te verlagen. “Het is moeilijk om continu de emissies te verlagen. In eerste instantie moet een auto natuurlijk veilig zijn. Je hebt versterkingen nodig om de veiligheid te verbeteren. Maar aan de andere kant moet je juist zaken toevoegen om de CO2-uitstoot te verlagen. Denk aan een hybride systeem. Dat soort zaken maken auto’s zwaarder. Het is daarom van belang dat auto’s lichter worden. Daar zijn we momenteel oplossingen aan het vinden. Onder meer met BMW sparren we over het gebruik van lichtgewicht materialen. Je moet onder de streep een balans zien te vinden die voor ons en voor de klant interessant is.”
COO
Toyota kijkt bijvoorbeeld naar de costs of ownership bij schade. Exclusiever materiaal als carbon en aluminium zijn kostbaar om te repareren. “Hoe lager je gaat in segmenten, hoe meer prijs een rol gaat spelen. Het A-segment is zeer prijsgevoelig, maar er komt een moment in de toekomst waarbij bijvoorbeeld hybride technologie en andere materialen betaalbaarder en toegankelijker zijn om ze ook toe te passen in auto’s kleiner dan de Yaris. Dat moet dan op een manier waarbij de auto ook nog interessant is voor de klant.”
bron: telegraaf.nl
Laat wat van je horen