Weer niets aan de hand maar toch een recall voor controle?

recall Toyota 2012 ned

Gaaap zeggen wij… weer een recall van Toyota? Onzin? Nja oordeel zelf. > Via blog.toyota.nl > Toyota geeft de hoogste prioriteit aan klantentevredenheid en productkwaliteit. Daarom: rijd je het oude model Avensis met een 1.6 of 1.8 benzine motor? Of een Prius van de vorige generatie; de Prius II? Dan wel een Corolla die gebouwd is tussen juli 2001 en april 2004? Dan ontvang je van ons binnenkort een brief met het verzoek om met je auto naar je Toyota-dealer te komen. In de Corolla en Avensis kijken we dan de stuuras na en in de Prius de stuuras en de waterpomp – mocht deze nog niet vervangen zijn.

Om welke auto’s gaat het precies?
Corolla                                         6 juli 2001 – 31 maart 2004
Avensis 1.6 en 1.8 benzine           21 augustus 2002 – 14 oktober 2008
Prius II                                         4 juni 2003 – 27 maart 2009

Wat is er aan de hand met de stuuras?
Bij normaal gebruik van de auto helemaal niets. Maar het uiteinde van de stuuras in de hierboven genoemde Corolla, Avensis of Prius kan last krijgen van slijtage als het stuur op zeer lage snelheden zeer regelmatig heel hard tot aan de maximale stuuruitslag wordt gedraaid. In dat geval kan het zijn dat het uiteinde van de stuurstand speling gaat vertonen. De stuurwieloverbrenging kan daardoor losser aanvoelen. Ook zou je bij het sturen een ratelend geluid kunnen horen.

Ik rijd een Avensis diesel. Waarom roepen jullie mijn auto niet terug?
In de Avensis met een dieselmotor is een andere type stuuras gebruikt. Deze valt buiten de terugroepactie.

Zijn er meldingen of ongelukken bekend?
Tweemaal een ‘nee’. Als importeur van Toyota in Nederland zijn ons geen meldingen van problemen met de stuuras bekend. Ook zijn er geen ongelukken gemeld – ook niet internationaal.

Wat is er aan de hand met de waterpomp van de Prius II?
De aandrijflijn van de auto wordt gekoeld door een elektrisch aangedreven waterpomp. Als deze waterpomp onverhoopt stopt met werken, lichten op het dashboard verschillende waarschuwingslampjes op. Ook bestaat een kleine kans dat het hybride systeem zichzelf dan uitschakelt om extra warmteontwikkeling te voorkomen. Dat past niet bij de standaard die wij hanteren en daarom vervangen we de waterpomp nu pro-actief. Wie al een nieuwe waterpomp in zijn Prius II heeft, wordt hiervoor niet opgeroepen.

Zijn er meldingen of ongelukken bekend?
Ook hier geldt: tweemaal nee. Wij hebben in Nederland geen meldingen van problemen ontvangen, dan wel van ongelukken gehoord die met een defecte waterpomp verband houden.

Moet ik nu meteen mijn dealer bellen voor een afspraak?
Nee. Van Toyota ontvangt u vanzelf een brief. Daarin staan de vervolgstappen uitgelegd.

En wat als ik nou het idee heb dat mijn auto ook een van de twee genoemde problemen heeft?
Dan is het natuurlijk raadzaam om de dealer wél meteen te bellen.

Wat kost de recall mij?
Vanzelfsprekend neemt Toyota alle werkplaatskosten voor haar rekening.

Reacties

  1. Weer niets aan de hand? “Gaap” zeggen ze bij Toyota. Klanttevredenheid? Productkwaliteit?
    Ik heb een Corolla Verso van 2007. Ik heb het probleem van de stuuras al zo’n vier jaar. Ik ben hiervoor de afgelopen jaren vijf keer naar de garage geweest. Een monteur heeft met mijn auto proefgereden en constateerde meteen dat de auto bij lage snelheid en een scherpe bocht inderdaad een schurend/wringend/ratelend geluid maakte. Mijn vrouw en ik voelen ons al jaren niet meer veilig, want welk risico loop je als je met zoiets met 130 km/u op de snelweg rijdt? Toyota schrijft hierboven dat er alleen bij extreem gebruik kans is op slijtage. Dat klopt dus niet: ik heb het ALTIJD als ik mijn oprit oprij, ergens in een parkeervak indraai of gewoon op straat een scherpe bocht maak. Dan moet ik gewoon het stuur helemaal aandraaien. Dat heeft niets met extreem gebruik te maken. Of kunnen Toyota’s er niet tegen als je een bochtje draait of inparkeert? Volgens Toyota betreft het alleen Corolla’s tot 2004. Zoals gezegd, mijn auto uit 2007 heeft dit euvel al jaren. In mijn garage is het vijf keer (deels tegen betaling) onderzocht, maar steeds krijg ik te horen dat men niet weet hoe het moet worden opgelost. Een keer heeft men extra olie toegevoegd, een andere keer de remmen schoongemaakt. Ik heb dit probleem afgelopen zomer daarom vervolgens vijf keer bij Toyota (Frank) aangekaart, maar die antwoordde dat het vaak om een onschuldig verschijnsel gaat, waar men kennelijk nog niet mee te maken had. Bijzonder merkwaardig dat blijkt dat er nu, enkele maanden later, plotseling honderden mensen zijn die met het exact hetzelfde probleem zitten. Mijn vertrouwen in Toyota wordt er niet beter op. Ik wil dat ook mijn auto gerepareerd wordt, zodat we na al die jaren weer met een veilig gevoel kunnen rijden, want daaraan twijfelen we al jaren met deze Toyota.

  2. hoi geert, je weet dat dit geen blog is van toyota nederland? dit is een hobby blog van mensen die dingen doorposten en er een eigen mening aan geven. het echt blog van toyota = blog.toyota.nl
    waar lees jij dat 100 mensen met hetzelfde probleem rondlopen?

    mijn prius is in aanmerking gekomen hiervoor en ik ben super blij met deze service. de mijne is al een oudje en toch staan ze nog in voor de kwaliteit en het kost niets.

    ben je al bij een Toyota dealer geweest om hier na te laten kijken? misschien hebben die een andere kijk erop? Succes iig

  3. Hoi Ricky, nee, de status van deze blog was me onduidelijk. ik dacht dat die van Toyota was.

    Op elsevier.nl zegt dit blad dat “Toyota heeft naar eigen zeggen enkele honderden klachten binnengekregen over slecht functionerende pompen. De stuuras zou problemen veroorzaken bij mensen die scherp sturen met lage snelheid.”

    Hierboven stelt Toyota: “Zijn er meldingen of ongelukken bekend?
    Tweemaal een ‘nee’. Als importeur van Toyota in Nederland zijn ons geen meldingen van problemen met de stuuras bekend.” Ik heb het schuren/wringen/ratelen echter al vijf keer gemeld bij Toyota. Hoezo niets bekend?

Laat wat van je horen

*